Eindevaluatie

 

 

 

Personeelsdossier, leerling, werkbegeleider

Aard van gesprek

Eind evaluatiegesprek

Afdeling

Opname ouderen, valeriuskliniek

Datum

10-09-2013

Kopie aan

Ine Prick, Rinke Bergsma, Michel Slinger

 

Aanwezig

 

Leerling

Maartje Wijngaarden

Werkbegeleider

Rinke Bergsma

Praktijkopleider

Ine Prick

 

Ik heb, volgens afspraak met Ine, mijn eigen eindevaluatie eerst geschreven en daarna de feedback van mijn collega’s verwerkt. Als eerste viel het mij op dat ik alle formulieren heb terug gekregen, wat ik erg fijn vond.

Mijn bevindingen omtrent de feedback is niet verrassend:

          1)    Zorg verlenen en voorlichting geven:

Ik heb mijzelf,vergeleken met mijn tussenevaluatie op meerdere punten, een D geven,voor dit onderdeel. Met name begeleiden versus overnemen en hanteren van verschillende benaderingswijze. Ik vind dat ik op deze punten ben gegroeid, wat voor mijzelf ook duidelijk merkbaar was. De feedback van collega’s waren verdeelt. De helft gaf voldoende en de andere helft gaf goed aan.

Enkele opmerkingen: weet goed de autonomie terug te geven aan pt, werkt secuur wat de vtv betreft.

2)    Coördineren en organiseren van de zorgverlening

Voor dit onderdeel geef ik mezelf voor inbreng van overleg, rapporteren, overdragen en stellen van prioriteiten weer een D. Ik vind mezelf duidelijk en helder op deze punten. Ik meld wat ik moet melden. Voor handelen vanuit wetgeving, afwegen organisatie en belang van patiënten geeft ik mezelf een nog steeds een voldoende. De feedback van collega’s waren bijna exact hetzelfde als de mijne en als in mijn tussenevaluatie.

Enkele opmerkingen: duidelijke en heldere rapportages, houdt mondelinge overdracht kort en krachtig en is ook erg op de hoogte van vorige rapportages en gemaakte afspraken.

          3)   Bevordering deskundigheid en kwaliteit van werk:

Voor het geven van feedback aan collega’s heb ik mezelf nu een voldoende gegeven. Misschien doe ik het nog te weinig, maar naar mate ik mij een onderdeel van het team vind, gaat het makkelijker en merk ik dat het gewaardeerd wordt.                   

De feedback van mijn collega’s was hetzelfde als bij mijn tussenevaluatie.  

Enkele opmerkingen: meer feedback, laat je horen.

3)    Beroeps- en leerhouding

Op  dit onderdeel ben ik ook gegroeid. Ik wist al dat ik voor veel onderdelen goed scoorde, maar mijn bewustheid hierin, is pas de laatste weken gegroeid. Mijn leerlingrol moet ik blijven bewaken, maar ook hierin heb ik de laatste tijd duidelijk mijn eigen grenzen aangegeven. Ik vind mijzelf een collegeaal persoon, waardoor ik ook graag wat voor een collega doe, als hij of zij er niet aan toe komt. Mijn visie hierover is dat ik niet te veel hooi op mijn vork neem, wat n enkele collega nog wel zegt.

De feedback van mijn colegas was over het algemeen een D, waarin ik zie dat zij ook vinden dat ik op dit onderdeel gegroeid ben.

Enkele opmerkingen : Meer leerling zijn, weet beter prioriteiten aan te geven, mag meer persoonlijke gevoelens laten zien/uitten, hele fijne samenwerking, zeer zelfstandig en weet waar de verantwoordelijkheid ligt.

*Leerdoel 2 : Mentor/schaduwmentorschap :

De opdracht voor mentorschap heb ik als zeer positief ervaren. Ik vond het erg leuk om de totale verantwoordelijkheid te hebben en met alle betrokkenen te werken aan het herstel van de pt. Ik heb meer geleerd meer te communiceren met mijn medementoren, wie ik voor wat moest inschakelen en hoe ik een signaleringsplan heb gemaakt in samenspraak met mijn pt.

Enkele opmerkingen : Serieus bezig, goed op de hoogte van de stand van zaken, communiceert beter en is zeer geliefd bij de pt.

*Leerdoel 3 : OVD uitvoeren (5x)

Ik ben hier pas later mee begonnen, omdat ik voor mijn gevoel, de afdeling echt goed wilde kennen, voordat ik verantwoordelijk kon zijn voor de afdeling.

Ik heb dit ook als zeer positief en leerzaam ervaren, vandaar dat ik deze taak ook meer dan 5x heb uitgevoerd.

Ik ben tevreden over mijn handelen. Ik vond mijzelf serieus, ik was goed op de hoogte van de gedane taken en kan inmiddels een eerlijke en verantwoordelijke indeling maken van de dienst. Wat ik nog beter kan doen, is het delegeren van taken. Ik denk dan nog steeds dat ik dingen wel even snel doe, tussen de bedrijven door, terwijl en een collega op zijn stoel zit en even niets doet.

Enkele opmerkingen: erg serieus, weet wat ze moet doen, meer uit handen geven, niet alles zelf willen doen, overleggen is noodzakelijk.

*Persoonlijk leerdoel 4: Leerlingrol beschermen :

Ik vind dat ik mijn rol bescherm. Ik weet dat ik af en toe meer tijd kan vrijmaken voor opdrachten, maar ik overweeg af en toe om iets te doen wat ook met school te maken heeft. Bijv. een opnamegesprek bijwonen, bij de PB aanwezig zijn of als er echt hectiek is dan kies ik ervoor om samen te werken met het team. Enkele opmerkingen: weet beter grenzen aan te geven, maar blijf aan je zelf denken, geniet van je leerling zijn, los niet andermans onverantwoordelijkheid op.

Conclusie:

Ik heb een ontzettende leerzame stage gehad. Ik heb erg veel geleerd ophegebied van acute psychiatrie, somatiek bij ouderen, verschillende bejegeningstijlen etc.

Ik ben elke dag met een glimlach naar mijn werk gegaan en ook al waren er dagen dat het vreselijk hectisch was, ook met veel voldoening terug naar huis.

Ik en mijn collega’s zijn het erover eens dat de samenwerking erg goed ging en dat ik betrouwbare leerling ben, die erg zelfstandig is, maar vraagt waar nodig. Ik heb geen negatieve feedback gehad en ik nam en neem alle tips en trucs zeker mee naar mijn volgende periode.

De begeleiding met werkbegeleiders is goed gegaan, daar ben ik erg tevreden over. Wel is het zo dat ik met de een meer heb gewerkt en dus meer van geleerd heb, niet alleen op werkgebied, maar ook zeker emotioneel. Dit heb ik met name op het laatst echt nodig gehad. Ik ben als oudere leerling in mijn waarde gelaten en losgelaten in wat ik zelf wilde ontdekken en ontwikkelen.

De begeleiding met mijn praktijkbegeleidster heb ik als heel fijn en vertrouwd ervaren. Ik heb veel steun gehad in wat lastige tijden. Wat betreft het werkgedeelte heb ik vanaf het begin het gevoel gehad dat er vertrouwen in mij was. Voor mij was het erg goed om mij eerst te laten stoeien met de portfolio i.p.v. met voorbeelden te komen.

 

 

Contact

portfolio Maartje Wijngaarden maartjewijngaarden@hotmail.com