Competentie 7a: De verpleegkundige geeft blijk van het vermogen zich bewust te ontwikkelen
Indicatoren:
1-Reflecteert systematisch op eigen gedrag en ervaringen en maakte deze bespreekbaar:
Aan al mijn stageperioden zijn een aantal verplichte opdrachten gekoppeld. Bij het uitwerken van twee opdrachten, te weten het persoonlijk begeleiderschap en het geven van klinische lessen, zijn reflexieve verslagen, een criteria voor het behalen van de opdracht .
Op deze manier leer ik reflecteren op een systematische manier volgens het reflectiemodel van Korthagen. Hiermee kan ik systematisch mijn eigen gedrag in een gebeurtenis of situatie beoordelen, waardoor het voor mijzelf als ook voor de ander duidelijk wordt, wat ik heb geleed, wat mijn gevoel hierbij was en wat ik eventueel zou willen veranderen voor de volgende keer.
In het tweede jaar van mijn opleiding was dit ook een vak op school, ‘’praktijkleren’’wat ik met een voldoende voor mijn eindopdracht heb afgesloten. Zie cijfers jaar 2
In de ambulante setting werk ik zelfstandig en vrijwel alleen. Het is van groot belang dat ik blijf communiceren met mijn collega’s op de tijden dat het kan en dat ik zelf mijn verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid stuur.
Door de jaren heen gaat het reflecteren makkelijker en iets vanzelfsprekender. Voor mij nog steeds een aandachtspunt om dit ook daadwerkelijk te bespreken. Daarom zijn de lessen intervisie ook erg goed. Dit vak heb ik behaald en ben op mn werk ook ingestapt in een intervisiegroep, zodat ik kan door blijven gaan met refelcteren als beginnend verpleegkundige. Zie cijfers jaar 4 en intervisie werk
Ik had een cliënt die niet verzekerd was, maar wel elke week een oraal depot mocht halen. Helaas, meed dhr zorg. Nadat ik al ruim 3 weken achter dhr aan liep, telefonisch, langs zijn huis, contact met broer en huisarts, had ik niets meer vernomen. Ik vond dat ik mijn best had gedaan en deze onverzekerde cliënt moest laten gaan en uitschrijven. zie hiervoor het bewijs uitschrijven, uitschrijven huisarts
Ook tijdens mijn eindgsprek van het FACT kwam naar boven dat ik hier erg in gegroeid was. Zie bewijs eindgesprek SCP3624i15051312052.
Voor mijn afstudeerproject was een van de onderdelen een reflectie schrijven over de 3 onderdelen. Ik zag daar vreselijk tegenop, maar eigenlijk wist ik dat ik daar genoeg ervaring mee heb gehad en dat ik alleen maar hoefde op te schrijven welke vakken kennis en ervaring hebben bijgedragen aan mijn ontwikkeling. Uiteindelijk is, behalve wat spelfouten,mijn reflectie in een keer voldoende bevonden.
Ik heb deze competentie behaald, omdat ik duidelijk vorderingen heb laten zien gedurende mijn stages. Met name in het FACT. Hier werk ik alleen, waardoor niemand mij kan bijstaan of kan bijsturen als het minder gaat. Het is hier erg belangrijk dat ik goed reflecteer en dit met collega's bespreek. Dit doe ik op verschillende manieren. Soms een op een met een collega en soms bij de casuïstiekbespreking, waar ik dan tips/adviezen van het hele team krijg.
BEWIJS: Uitschrijven, uitschrijven huisarts
SCP3624i15051312052.pdf (31193)
Intervisie werk.docx (13,1 kB)
----------
1ste inbreng 17 dec 14.docx (17,9 kB)
Artis.docx (14,5 kB)
Eigen inbreng 1 Supervisie jr 2.docx (16 kB)
Inbreng 2 jr 2 18mrt-13.docx (12,5 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
Mw H.docx (14 kB)
2-Is zich bewust van de persoonlijke kwaliteiten en zet deze adequaat in:
Door mijn algehele werkervaring ben ik wat werk betreft, bewust van mijn persoonlijke kwaliteiten. Ik weet dat ik een betrouwbare, hardwerkende, initiatiefnemende en serieuze collega ben. Ik hoef niet aangestuurd te worden, ik werk zelfstandig en bespreek mijn twijfel waar nodig.
Mijn persoonlijke kwaliteiten in de rol als verpleegkundige vind ik nog moeilijk om hier bewust van te zijn. Wel ben ik mij bewust van mijn kwaliteiten bij het werken met/begeleiden van mensen. Ik heb jaren lang in de dienstverlening gewerkt, waar ik heb geleerd dat ik zelf de spiegel ben van wat ik terug krijg van mensen.
Ik beheers deze competentie nog niet volledig, omdat ik mij, van mijn kwaliteiten als verpleegkundige, nog niet helemaal bewust ben, kan ik deze nog niet volledig inzetten. Deze kwaliteiten zullen mij, in mijn volgende stage en verdere carrière, langzaam bewust worden.
Echter, mijn kwaliteiten als mens, zet ik bewust en adequaat in. Ik weet waar mijn sterke en zwakke punten liggen en kan door deze te weten, van te voren overzien, inschatten en inzetten.
Tijdens mijn ambulante stage laat ik vanaf het begin mijn collega’s duidelijk weten en zien wat ik kan. Zodat zij mij makkelijker kunnen inschatten. Ik neem daar zelf initiatief voor.
Ik vind het nog steeds moeilijk om van mij zelf te zeggen wat mijn kwaliteiten zijn, als aankomend verpleegkundige, maar door de evaluaties hoor ik wel van collega's en van cliënten hoe zij mij zien. Dit zijn kwaliteiten die ik zeker wel herken en ook doorgaans in het dagelijks leven onbewust inzet.
Voor mijn stage in het FACT had ik nog niet echt veel ervaring met de ziekte Borderline. Inmiddels heb ik die. Ik weet nu wat ik wel en niet moet doen en hoe ik mee moet bewegen.. Ik heb aangeboden in het FACT om een cliënt van een collega, te bellen en nieuws over haar nieuwe behandelaar te geven. Ik wist dat wij goed door een deur konden, dat ik dit nieuws goed kon verkopen en precies op de manier waarop zij dit zou accepteren. Toch was voor mij spannend, omdat wij er eigenlijk van uit gingen dat zij niet positief op het nieuws zou reageren. Zie nieuws Mw T.
Ik heb deze competentie behaald. Ik weet inmiddels wat ik kan, waar ik goed in ben en wat mijn zwakke punten zijn of waar ik nog geen ervaring mee heb. Ik ben zelfverzekerd over deze persoonlijke kwaliteiten en ik denk dat ik dit ook uitstraal.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
------
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Sporten dhr.J.docx (17,5 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)
3-Is in staat eigen bekwaamheid te bepalen:
Uit mijn evaluaties van mijn 1ste en 2de stage kwam naar boven, dat ik meer rekening moet houden met mijn eigen leerling-rol, deze meer te beschermen. Ik ben hierin echter wel gegroeid, maar ik mag het nog meer laten zien.
Tijdens mijn 2de stage was er een dienst waarin er een aantal van de vaste krachten afwezig zouden zijn. Ik werd de dag ervoor ingelicht en verteld dat ik die dag met 3 stagiaires, een afdelingsassistent en een collega, die er net 3 maanden werkten de afdelingen moest runnen.
In eerste instantie zei ik gelijk dat het geen probleem was, maar ik heb hier later toch nog even een mail over gestuurd om het volgende aan te geven. Als leerling moet ik dit niet accepteren, omdat het niet is toegestaan dat stagiaires, en leerlingen in mindere mate, alleen op een afdeling staan, en moet ik deze rol beschermen. Maar aan de andere kant kon ik inschatten, buiten het feit dat ik nooit weet wat er kan gebeuren, dat wij met een rustige agenda en hulp waar nodig, de dag goed konden laten verlopen. Hiermee liet ik zien dat ik in staat ben mijn eigen bekwaamheid te bepalen, dat ik vertrouwen heb in mijn kunnen en dat ik een juiste inschatting kan maken over de situatie.
Door de ervaring en de kennis van mijn vorige stages kan ik mijn werkbegeleidster van mijn laatste praktijkleerperiode al tijdens mijn ontmoetingsgesprek aangeven wat ik kan en wil. Ik heb mij bewust van mijn bekwaamheid en wat ik nog moet leren.
Ik neem heel duidelijk initiatief voor de dingen die ik alleen kan en vraag advies en hulp waar ik nog niet bekwaam genoeg ben.
Dit gaat vooralsnog vanzelfsprekend. Ik heb geen problemen om mijn bekwaamheid te bepalen en voel mij vertrouwd om advies of kennis te vragen aan collega's e.d.
Ook al heb ik een berg ervaring opgegaan tijdens mijn verschillende stages, ik vraag nog steeds om hulp als ik iets niet weet of laat een collega iets lezen wat ik heb geschreven. Mail, brief aan betrokkenen als dit nog nieuw is of gewoon een bevestiging wil. Zie crisiskaart
Ik weet wat voor band ik inmiddels heb opgebouwd met cliënten en weet wat ik wel en niet ter bespreking kan brengen. Ik heb aangeboden in het FACT om een cliënt van een collega, te bellen en nieuws over haar nieuwe behandelaar te geven. Ik wist dat wij goed door een deur konden en dat ik dit nieuws goed kon verkopen. Het was voor mij spannend, omdat wij er eigenlijk van uit gingen dat zij niet positief op het nieuws zou reageren. Zie hiervoor het bewijs nieuws mw T.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
----------------
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Depot aftekenlijst.docx (14 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Ff spuien.docx (13,4 kB)
Fysio bewaken kennis.docx (12,5 kB)
Initiatief mentorschap.docx (14,2 kB)
4-Geeft sturing aan eigen leerproces:
Door elke stage te beginnen met het maken van een praktijkleerplan en een tijdsschema voor mijn stageopdrachten geef ik al sturing aan mijn leerproces.
Door dit praktijkleerplan ben ik mij bewust van de opdrachten en kan ik deze ook op niveau van moeilijkheid of kennis inschatten. Aan de hand van deze inschatting maak ik een tijdschema op. Er zijn opdrachten die ik pas kan uitvoeren als iets verder in mijn stage periode zit. Tijdens mijn 1ste stage was dat de opdracht persoonlijk begeleider, die ik echter in de 2de stage direct ben gaan uitvoeren.
Door het werken en leren tegelijk word ik mij bewust wat ik al wel kan, wil verbeteren en wat ik nog niet kan/weet/onder de knie heb. Door hiervan bewust te zijn geef ik ook sturing aan mij leerproces.
In mijn vorige stage werden er weinig depots gegeven bij cliënten, dus had ik daar, buiten de praktijklessen op school, weinig ervaring mee. Op mijn 2de zijn er bijna wekelijks cliënten die een depot ontvangen. Nadat ik aangegeven had op de afdeling dat ik mijzelf hier graag in wilde verbeteren, kan ik bijna elke week depots geven en zo mijn ervaring opdoen.
Tijdens de tussenevaluatie van mijn 2de stage is er gesproken dat er eigenlijk weinig zicht was op mij als leerling, omdat ik vaak alleen een afdeling run. Mijn collega’s weten en zien dat ik het goed doe, en zijn erg tevreden met mij, maar ik heb aangegeven dat ik de laatste periode meer wil samenwerken, zodat ik daadwerkelijk gezien word, als ik aan het werk ben.
In mijn laatste stage geef ik ook duidelijk aan wat ik wel kan, wat mijn onzekerheden zijn en waar ik nog in moet leren. Ik zal zelf actief zijn in het vragen van gerichte feedback.
Dit gaat vooralsnog vanzelfsprekend. Ik heb geen problemen om sturing te geven aan mijn eigen leerproces. Ik bespreek wat ik wel en niet kan, waar ik hulp of begeleiding bij nodig heb. Ik voel mij vertrouwd advies of kennis te vragen aan collegas e.d.
Ik heb deze competentie behaald, omdat ik alle mogelijkheden heb aangepakt tijdens mijn stages om te leren. Ik pak graag iets aan of initieer iets nieuws wat ik kan leren. Bijvoorbeeld het maken van behandelplannen, invullen van opnameformulieren etc. Dit loop ik dan vervolgens samen met mijn collega door of vertel van te voren hoe ik iets ga aanpakken.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
----------------
Actie op oa..docx (12,7 kB)
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Feedback bhplan.docx (13 kB)
Initiatief mentorschap.docx (14,2 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
5-Toont initiatief en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces en werkzaamheden:
Tijdens mijn eerste stage was ik totaal niet bekend met ‘’de zorg’’ en alle taken die daarmee van doen hebben. Wel heb ik 13 jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt waar ik ook zelfstandig werkte en dus eigen initiatief moest tonen en verantwoordelijkheid moest nemen. Tevens ben ik daar ook begonnen als leerling en is het mij dus bekend dat ik zelf mijn leerproces aanstuur.
Dit initiatief en deze verantwoordelijkheid zit in mij als persoon en zet ik bij elke baan, stage of opleiding in.
Tijdens mijn 2de stage ben ik snel met de opdracht persoonlijke begeleiding aan de slag gegaan. Ik heb het initiatief genomen om als eerste deze p.b-schap aan te nemen en de hoofdverantwoordelijke te zijn. Met mijn collega heb ik besproken dat ik voor alle taken het initiatief zou nemen en dat zij op de achtergrond zou staan om te kijken of het goed ging. Ik heb hierdoor geleerd goed te communiceren over wat, waarom en hoe ik zaken ging aanpakken.
Ik beheers deze competentie omdat ik geen aansturing nodig heb om te werken, ik zie waar er werk ligt en neem hierin ook initiatief. Ik ben bekend met de meeste taken rondom de zorg van de cliënten en kan deze ook zelfstandig uitvoeren.
Ook in mijn leerproces neem ik het initiatief en mijn verantwoording. Ik ben altijd op tijd met het inleveren van opdrachten en loop ik altijd op schema.
In de eerste 2 weken liep ik voornamelijk mee met mijn collega’s om de cliënten te leren kennen. Dit zal ik ook blijven doen, maar steeds in mindere mate.
In de eerste 2 weken nam ik al initiatief om enkele zaken, waar ik bewust bekwaam van was, van mijn collega’s over te nemen. Hiermee laat ik zien dat ik initiatief neem en verantwoordelijk ben voor mijn kunnen. Maar ook dat zij weten wat ik allemaal al wel kan.
Tijdens deze stage heb ik een efficiënte communicatie t.o.v. mijn collega’s, zodat ik hen op de hoogte houd van mijn initiatief en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces en werkzaamheden.
Dit is gedurende mijn laatste stage ook het geval geweest. Ik kon hier veel nieuwe dingen leren, die ik ook met beide handen heb aangepakt. Tevens heb ik mijn werkbegeleidster met regelmaat gevraagd of ik iets voor haar kon doen of overnemen.
Ik heb deze competentie zeker behaald. Ik heb tijdens al mijn stages evenveel inzet en initiatief getoond voor mijn leerproces en mijn werkzaamheden.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
-------------
aanmelden client.docx (786,4 kB)
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Feedback bhplan.docx (13 kB)
Feedback pb Boch.docx (14 kB)
feedback samenwerking Fact.docx (16,4 kB)
Feedback werkbegeleider pb-er dhr. A.docx (10,3 kB)
Feedbackformulier werkbegeleiderjoop educatie.docx (14,2 kB)
Initiatief mentorschap.docx (14,2 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
Pictogram.doc (43 kB)
Plannen sig jr 2.docx (12,6 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
ketenzorg opname kliniek.docx (16,6 kB)