Competentie 6c: De verpleegkundige neemt de rol van klinische leider op zich
Indicatoren: De verpleegkundige
1-Toont klinisch leiderschap: proactieve houding, kennis van zaken, verantwoordelijkheid (durven) nemen:
Als pb-er wordt er van mij verwacht dat ik als klinisch leider optreedt, om zo de coördinatie en continuïteit van de zorg omtrent mijn cliënten, te handhaven. Dit geldt uiteindelijk niet alleen voor mijn pb- cliënten maar ook voor cliënten, waar ik die dienst verantwoordelijk voor ben.
Pb-schappen komen gedurende mijn gehele stage voor. Door mijn tot nu toe opgedane ervaring vind ik dat ik deze competentie beheers. Toch zal ik een nieuwe vorm van klinisch leiderschap ervaren bij mijn ambulante stage. Zie hiervoor alle PLO's 1.
Als ambulant begeleider werk ik zelfstandig en veel alleen. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen caseload. Dit vergt kennis en een proactieve houding, die ik deafgelopen 4 jaar vanuit theorie en praktijk heb opgedaan.
Ik heb erg veel kennis opgedaan bij het FACT over leiderschap. In het FACT had ik mijn eigen caseload, waar ik verantwoordelijk voor was. Ik heb nog meer geleerd assertief te zijn en geen afwachtende houding te hebben. Ik heb laten zien dat ik mijn eigen caseload heb kunnen onderhouden, waarin ik in alle fasen verantwoordelijkheid droeg. Ook ben ik mij meer bezig gaan houden met het aanbevelen van therapieen of behandelingen. Ik heb mijn stem( en dus kennis) laten horen aan het multidisciplinaire team. Zie hiervoor bewijs jellinek mw M, opname mw V,
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Advocatecontact.docx (13,6 kB)
Afspraak afzeggen.docx (12 kB)
Bespreking dagbehandeling.docx (13,7 kB)
Jellinek mw M.docx (13,5 kB)
Onverzekerd.docx (11,7 kB)
----------
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Feedback werkbegeleider pb-er dhr. A.docx (10,3 kB)
Feedbackformulier werkbegeleiderjoop educatie.docx (14,2 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
Initiatief mentorschap.docx (14,2 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
2-Hanteert voorwaarde voor een goed werkklimaat en therapeutisch klimaat. Dit varieert van het signaleren en opsporen van knelpunten tot het nemen van initiatief om knelpunten op te lossen:
Ik heb tijdens mijn 3de jaars stage een poging gedaan om de veiligheid van het aftekenen van medicatie te verbeteren. Aan het eind van mijn stage is er iets verbetert, maar is het nog niet optimaal.
Tijdens mijn laatste stage merkte ik halverwege dat mijn werkbegeleidster en ik bijna niet meer met elkaar communiceerde over hoe het ging met mij, hoe ik er voor stond etc. Doordat ik ook veel schoolweken heb en zij ook een tijdje afwezig was, liepen wij een beetje langs elkaar heen. Dit werd echter ook niet opgepakt op het moment dat wij er allebei waren. In een mail, liet zij mij ook weten het idee te hebben mij aan mijn lot over gelaten te hebben de laatste tijd.
Ik merkte inderdaad dat ik veel meer naar mijn andere collega's trok. Na een naar incident, waarbij ik heel veel steun heb gekregen van collega's en studie- werkbegeleidster, realiseerde ik mij dat zij niets van zich had laten horen. Dit deed mij pijn en irriteerde mij ook best wel, ik voelde mij totaal niet gezien door haar. Ik heb toen een gesprek met haar aangevraagd omdat ik dit uitgepraat wilde hebben. Ik wist als ik dat niet zou doen, dat dat onze verdere samenwerking niet goed zou doen. Zie hiervoor het bewijs gesprek 15-4-15.
Ook wilde ik een beter werkklimaat creeeren tussen een client en mij. Dhr heeft een ernstige waanstoornis en is heel gevoelig voor afwijzing. Door een miscommunicatie is een afspraak tusse on misgelopen. Dhr vatte dit zeer persoonlijk op, zelfs tot het punt dat hij zich wilde uitschrijven. Ik heb dit heel serieus genomen. Zie heirvoor bewisj dhr O en verstoorde relatie.
Ik heb deze competentie niet geheel behaald omdat ik hier niet heel veel ervaring heb gehad tijdens mijn stages.
Competentieniveau 3F3
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
3-Levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het beleid van de organisatie-eenheid. Is in staat tot het meedenken over en uitvoeren van het beleid. Kan bovendien signalen oppikken die kunnen leiden tot verandering:
Ik heb als stageopdracht een protocol/richtlijn moeten herzien. Dit heb ik gedaan over veiligheid en de-escalerend werken bij agressie incidenten met cliënten. Het was gericht op de hele locatie, dus meerdere afdelingen en teams. Ik heb hier een presentatie over gegeven zodat het duidelijk werd wat er goed en niet goed ging en welke verbeteringen er toegevoegd waren. Dit is locatiebreed, erg postief ontvangen. Zie hiervoor PLO3 jr4.
Ik heb deze competentie niet geheel behaald omdat ik hier niet heel veel ervaring mee heb gehad, ondanks mijn voldoende afgesloten opdracht.
Competentieniveau 3F3
BEWIJS:
4-Signaleer kansen, mogelijkheden en/of knelpunten en onderneemt daarop gerichte actie en biedt oplossingen aan en denkt vooruit hoe problemen kunnen worden voorkomen:
Ik heb tijdens mijn 3de jaars stage een poging gedaan om de veiligheid van het aftekenen van medicatie te verbeteren. Aan het eind van mijn stage is er iets verbetert, maar is het nog niet optimaal.
Verder heb ik mij tijdens die 2de en 3de jaars stage mij ingezet voor het verbeteren van het rapporteren en van het uitvoeren van de somatische controles.
In het FACT heb ik enkele malen kansen gesignaleerd en daarmee wat gedaan. Onder andere voor een stageopdracht. Het herzien van een protocol.Tijdens een de-escalatie training heb ik deze kans gesignaleerd, actie ondernomen en uitgevoerd. Dit alles om problemen in de toekomst te veranderen. Zie hiervoor PLO3.
Zo ook vond ik dat het aftekenen van de depots niet nauwkeurig genoeg werd gedaan. Dit kan echt tot grote gevolgen leiden, aangezien het over medicatie gaat. Ik heb dit ervaren en direct actie ondernomen. Zie hiervoor aanspreken depotaftekenlijst, medicatieschema.
Voor mijn afstudeerproject ben ik opzoek gegaan naar het antwoord op mijn onderzoeksvraag of er een veilige en effectieve therapie is voor EPA-patiënten met PTSS. Uit mijn literatuurstudie kwam naar boven dat veel van deze patiënten niet behandeld worden voor de PTSS omdat behandelaren denken dat dit tot decompensatie kan leiden. Deze patiënten worden dus onderhandeld en waardoor hun psychiatrische aandoening juist voor meer belasting kan zorgen. Met dit project heb ik laten zien dat ik wederom kansen heb gesignaleerd om vervolgens vooruit te denken hoe dit opgelost zou kunnen worden. I kan het project nog niet aanleveren als bewijs omdat ik in mijn afrondfase zit.
Ik heb deze competentie behaald omdat ik tijdens elke stage een mogelijkheid heb gezien, heb aangekaart en actie heb ondernomen om een verbetering in de zorg aan te kaarten. Hierbij heb ik getracht problemen te voorkomen.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Depot aftekenlijst aanspreken.docx (12,4 kB)
Medicatieschema.docx (14,5 kB)
PLO 3; jr4.docx (32 kB)
------------