Ontwikkelingsdeel
In mijn vorige baan werkte ik voor de Gemeente Amsterdam, waar mensen kwamen die geld wilde lenen, op inbreng van een onderpand. Door deze baan ben ik mij erg bewust geworden, dat ik ook een soort van verantwoordelijkheid heb t.o.v. de klanten. Hier bedoel ik mee dat ik hen, buiten het lenen van geld, ook op de hoogte moet stellen van de risico’s die dat met zich meebrengen.
Ik probeerde ten eerste altijd een stukje voorlichting te geven over de eventuele nadelen van het lenen van geld en hen te helpen met een voorstel het in kleine beetjes aflossen. Ik ervoer dat elke cultuur een andere visie heeft over het lenen van geld, waar ik rekening mee moest houden.
Elke beroep heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Mijn rol in de zorg, was mij nog niet bekend, toen ik aan de opleiding begon.
Door mijn stages heen, ben ik meer te weten gekomen over de verschillende soorten verantwoordlijkheden, die er per zorgafdeling zijn. Bijvoorbeeld in het signaleren van ethische problemen en structurele gezondheidsproblemen.
Mijn eerste stage was een ouderen afdeling, waarbij de leeftijd boven de 65 lag. De hoofdzakelijke behandelingen waren gericht op depressie, en met name door het geven van ECT-behandelingen. Bij deze doelgroep speelde de ouderdom een grote rol in de remissie of juist decompensatie.
In theorie had ik al veel geleerd over het menselijk lichaam, maar door dit in de praktijk te ervaren, kon ik gedurende mijn stage, de samenhang tussen het verouderde lichaam en een (acute) decompensatie, goed voorspellen en in kaart brengen.
De ethische dilemma’s die ik gesignaleerd heb, lagen ook vaak in dezelfde lijn als deze behandeling. Moet een cliënt van zeer hoge leeftijd nog een zware ECT-behandeling ondergaan of moet men accepteren dat de depressie gelinkt is aan de ouderdom en dat het leven voldoende geleefd is.
Voor mijn stage op de open afdeling, had dit veel meer betrekking op het chronische beloop en de daarbij horende gezondheidsklachten, van een psychiatrische ziekte. En dan met name nadelen die het langdurige medicatiegebruik met zich mee brengt, zoals enkele gezondheidsklachten.
Door hier 2 stage opdrachten aan te koppelen heb ik mijn kennis verbreed op het gebied van deze structurele gezondheidsklachten en kon ik hier ook verpleegkundige interventies op toepassen. Zoals het gaan wandelen en hardlopen met cliënten.
In het FACT komen er soortgelijke gezondheidsklachten voor als op de chronische afdeling. Ik kon mijn kennis meenemen en inzetten, maar nu onder de noemer ‘’leefstijl”. Om het meer concreet te maken heb ik een leefstijltraining gedaan, om mijn cliënten te kunnen ondersteunen of motiveren in het verbeteren en aanpassen van hun leefstijl.
Het vak ethiek heeft in het 3de en 4de jaar bijgedragen aan het signaleren en uitwerken van een dilemma uit mijn eigen praktijk.