Competentie 5a: De verpleegkundige herkent en verheldert ethische problemen en beargumenteert de gekozen handelswijze
-Cijfers jaar 2.docx (15,5 kB): Psychopathologie 3
-Cijfers jaar 3.docx (13,6 kB): Ethiek 3.1
-Jr 4: crisiszorg, ethiek, Intervisie
1-Herkent ethische problemen:
Tijdens mijn vorige baan had ik ook met regelmaat te maken met (etische) dilemma’s. In de gezondheidszorg is dit echter nog nieuw voor mij.
Voor het vak ethiek moet ik een ethische dilemma uit de praktijk en de belangen hiervan identificeren. Hierbij moet ik de beroepscode, de maatschappelijke en wettelijke kaders en de professionele standaarden gebruiken bij het analyseren van mijn dilemma. Vanuit deze analyse zal ik een ethische besluitvorming beargumenteren.
Zonder dat ik hier echt bewust van ben, komen er dagelijkse vraagstukken aan de orde, waar het team zich over buigt.
Ik neem deze competentie mee naar mijn volgende stages, waar ik ga mij deze competentie meer eigen zal maken.
In het ambulante team is er elke week een teamoverleg waar alle disciplines bij elkaar komen. Hier kunnen collega’s o.a een casus/cliënt inbrengen waar zij of in de zorg of bejegening o.i.d. niet uitkomen en advies van collega’s nodig hebben. De casus wordt kort besproken, waarna elke collega zijn mening kan geven over de eventuele oplossing.
Inmiddels heb ik een aantal keren en inbreng gedaan. Het leert mij ten eerste mijn vraagstuk op tafel te leggen en ten tweede inzicht verkrijgen in wat mijn collega's hierover adviseren. Het herkennen vind ik nog steeds lastig, omdat ik te groot denk, terwijl het ook hele kleine puntjes kunnen zijn.
Een probleem waar ik in het FACT tegen aan ben gelopen is een probleem tussen een cliënt en zijn woningbouwvereniging. De woningbouw moet reparaties uitvoeren, maar wilt door het gedrag van dhr niet dat hij aanwezig is tijdens deze reparaties. Zijn advocate en ik zijn echter overtuigd dat het, juist gezien zijn psychiatrische stoornis, noodzakelijk is dat dhr aanwezig is, om meer achterdocht te voorkomen. Ons voorstel is met een kennis of familielid erbij laten, dit is in het verleden ook goedgekeurd. De woningbouw is hier tegen. Dhr laat geen reparaties uitvoeren als hij niet in de woning mag zijn. Dit heeft echter weer gevolgen voor hem en kan hiermee nog meer problemen krijgen met in het ergste geval huuropzegging. Zie brief adovcate dhr C
Ik heb deze competentie behaald omdat ik door de jaren heen mij hier meer bewust van ben gaan worden en dat ik ben gaan inzien dat etische problemen zowel klein als groot kunnen zijn. Tevens ben ik hier professioneel mee omgegaan en heb ik getracht beide partijen van het probleem zo goed mogelijk eruit te laten komen.
BEWIJS:
Advocatecontact.docx (13,6 kB)
Brief adcovate.docx (13,3 kB)
---------
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
2-Hanteert eigen morele overtuigingen en gevoelens in de relatie met andersdenkenden:
Het hanteren van eigen morele overtuigingen en gevoelens heeft tijdens mijn stages niet alleen met de cliënten te maken. Ik heb ook te maken met collega’s en behandelaren die anders denken. De kunst is om iedereen te respecteren en met iedereen samen te werken. In het geval van cliënten was het voor mij heel belangrijk om mij te blijven realiseren dat de cliënten ziek zijn en niet altijd kunnen verantwoorden wat zij doen of zeggen.
Door mijn ervaringen van de stages ben ik zelfverzekerder geworden en kan ik ook makkelijker achter mijn overtuiging en gevoel staan.
Tijdens mijn externe stage op de oncologie afdeling heb ik veel te maken gehad met mijn eigen overtuiging en emotie en die van anderen. Dit waren niet alleen artsen, maar ook de patiënt zelf en de familie.
Als stagiaire heb ik mij bewust afzijdig gehouden van emotie en gevoel rondom behandeling. Wat ik wel kon inzetten was mijn eigen ervaring. Naar familie was ik hier ook (gepast)open in. Het kwam voor dat familie nog in de ontkenningsfase zat, terwijl de patiënt al in de stervensfase zat. Ik heb gemerkt dat door symptomen te benoemen bij de patiënt in deze fase, dat familie daar meer aan had, dan zeggen dat hij/zij niet meer zo lang te leven heeft.
Omdat ik als stagiaire met veel verschillende soorten patiënten en collega's werk, kom ik veel in aanmerking met andersdenkenden en mensen met andere gevoelens dan ik. Dit kan gaan om een behandeling, therapie, verlof, het volgen van afdelingsregels etc. Dit heb ik allemaal meegemaakt. De kunst is om er samen uit te komen. Over het algemeen gaat dit wel goed.
In het FACT had ik te maken met een woningbouwvereniging die erop stond dat de huurder niet in de woning aanwezig was, op het moment dat er reparaties gedaan werden. Dit omdat de woningbouw dhr agressief en dreigend vond. Aangezien dhr een waanstoornis heeft en erg paranoide is, leek het mij geen goed idee. Ik kan van te voren al vertellen dat hier meer problemen van komen. Dit heb ik ook met zijn advocate besproken. Ondanks dat zij het eens was met mij, laat de woningbouw dit niet toe. Zie bewijs brief advocate
Zo ook had ik een cliënte waarbij het heel moeilijk was contact mee te krijgen, te zoeken en houden. Zij wilde niets met ons te maken hebben. Mijn collega en ik hebben heel veel tijd en moeite gestopt in het opbouwen van vertrouwen en de bemoeizorg, maar zij hield de boot af. Op het moment dat zij iets van ons gedaan moest krijgen., waarbij er sprake van van geldteruggave, kwam mw ineens uit het niets en begon zaken te eisen en regels op te stellen, die in mijn ogen niet aan haar waren om dit te eisen. Dit was lastig omdat alle ogen een andere kant opstonden. Het belang haar tegemoet te komen om haar in zorg te houden steunde ik geheel, alleen vond ik het niet reëel dat zij het alleen op haar manier wilde doen., nu zij ineens iets van ons moest. Dit heeft tussen behandelaren een discussie opgeleverd. Zie bewijs afspraak afzetten
Ik heb deze competentie behaald omdat ik ondanks de verschillende overtuigingen tussen mij en een ander, vaak wel een gulden middenweg vind, waarbij beide partijen in zich kunnen vinden. Bij verschillende overtuigingen vind ik het heel belangrijk dat er respectvol naar elkaars argumenten wordt geluisterd om iets wel /niet te doen. Dit is zowel met cliënten als met anders betrokkenen.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Afspraak afzeggen.docx (12 kB)
Brief adcovate.docx (13,3 kB)
-------------
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Eigen inbreng 1 Supervisie jr 2.docx (16 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
3-Maakt afwegingen ten aanzien van diagnostiek, behandeling en zorg in het licht van: eigen deskundigheid, opvattingen, en wensen van de patiënt, de belasting van de behandeling en de zorg voor de patiënten en overige professionele maatstaven.
Tijdens mijn eerste stage was ik begeleider van een oudere dame van 86, die met depressieve klachten was binnen gekomen. Deze mw. vertelde mij vaak dat zij het leven genoeg vond. Ze had alles meegemaakt en vond het goed zo. De vraag uit het team was of dit ouderdomssomberheid was of een echte depressie. Helaas, ging het met mw. lichamelijk ineens een stuk slechter. Mw. liep minder en was minder vaak op de afdeling. Tijdens een familiegesprek met haar neef heeft de psychiater ECT benoemd. De neef en de psychiater vonden dit een goed plan. Aangezien ik inmiddels ook veel had geleerd en gezien over deze behandeling was ik het er niet mee eens. Ik wist dat er geheugenstoornissen kunnen optreden. Voor deze mw. waren haar herinneren en haar nog gezonde verstand het enige wat zij nog had. Ik heb dit benoemd tijdens dit gesprek. Mw. heeft hier nog met regelmaat met mij over gesproken en uiteindelijk de beslissing genomen dit niet te doen. Het afraden van de behandeling heb ik alvorens ook met mijn werkbegeleider besproken, zij stond geheel achter mij.
Ik heb deze casus bij het vak ethiek 1 ingebracht en heb deze met een voldoende behaald. Zie cijfers jaar 3.
Tijdens mijn 3de jaars stage ben ik ook pb-er geweest van een oudere mw. die na haar ontslag erg graag terug wilden naar huis. De afdelingscoördinatrice had al tegen mw. gezegd dat dit niet zou gebeuren. Mw. kwam naar mij toe en deelde haar verdriet. Ik heb zelf met mw. afgesproken dat we het toch gingen proberen, maar met hele kleine pasjes. In het achterhoofd houdend dat mw. zou kunnen decompenseren door de aanwezige gezinsproblematiek.
Ik heb open kaart gespeeld met mw. en haar mijn verontrusting geuit. Zij wilde dit perse proberen. In later overleg in het kernteam hebben we dit concreet gemaakt. Mw. is na 5 maanden rustig opbouwen terug gegaan naar huis en is daar vooralsnog.
Tijdens mijn ambulante stage zal ik verantwoordelijk zijn voor mijn eigen caseload. Dit zullen meerdere cliënten zijn. Ik zal dan ook afwegingen moeten maken t.a.v. de diagnostiek, behandeling en zorg.
Dit is nieuw voor mij, om zoveel verantwoordelijkheid en instemming te hebben. Ik ben dat echt aan het leren en dan met name vertrouwen in mijn kennis te laten horen. Dit kreeg ik ook te horen bij mijn tussenevaluatie. Langzaam begin ik ook echt mee te denken en mijn ideeen te laten horen als het om eventuele behandelingen gaat. Ik weet nu ook meer wat er allemaal is.
Dit is nieuw voor mij, om zoveel verantwoordelijkheid en instemming te hebben. Ik ben dat echt aan het leren en dan met name vertrouwen in mijn kennis te laten horen. Dit kreeg ik ook te horen bij mijn tussenevaluatie. Langzaam begin ik ook echt mee te denken en mijn ideeën te laten horen als het om eventuele behandelingen gaat. Ik weet nu ook meer wat er allemaal is en durf ook mijn idee in te brengen, als ik overtuigd ben dat er iets gedaan moet worden. Ook al is het maar om gehoor te geven aan de wens van de cliënt. Zie opname mw V, jellinek mw m.
Ik heb deze competentie behaald omdat ik erg gegroeid ben ik de kennis over behandelingen, therapieën of trainingen. Door deze kennis heb ik heb vertrouwen om deze aan te bevelen aan mijn cliënten. Op momenten dat er iets nieuws wordt gestart, ga ik in mijn hoofd mijn caseload af om te kijken of er iemand geschikt is, waarbij ik de voors en tegens kan benoemen en een adequate beslissing kan maken.
Bewijs; Dagbehandeling, slaaptherapie, jellinek mw M
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Jellinek mw M.docx (13,5 kB)
Mw M.docx (12,2 kB)
Slaaptraining.docx (12,9 kB)
----------
Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Dagprogramma Mw S.doc (40,5 kB)
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
4-Neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen:
Tijdens mijn eerste stage kreeg ik als feedback dat ik als leerling meer vragen moest stellen. Ik ben een persoon die doet wat zij weet en kan, bij het niet weten eerst opzoeken en dan pas vragen. Ik weet dat ik nooit iets zou doen als ik niet overtuigd ben van mijn kunnen.
Bij de bijvoorbeeld verpleegtechnische handelingen op de ouderenafdeling heb ik in het begin van mijn stage alleen maar gekeken. Nadat ik meer ervaring kreeg tijdens praktijklessen ben ik samen met een collega de handelingen gaan uitvoeren. Zo heb ik langzaam mijn zelfstandigheid bevordert.
Door mijn vele pb-schappen heb ik laten zien dat ik initiatief en verantwoording neem voor de zaken omtrent mijn patiënt.
Op de langdurige afdelingen komen veel depots voor. Het was voor mij al lang geleden dat ik dit had gedaan. Ik heb er voor gekozen om een collega het weer even voor te laten doen, zodat ik het volgende depot zou zetten. Tijdens een facultatieve les van VTV heb ik hier nog extra op geoefend met een klasgenoot. Na deze les had ik het geloof ik mijn kunnen en geef ik nu zonder enige twijfel depots.
Door alle ervaringen die ik tot nu heb opgedaan vind ik dat ik deze indicator heb behaald. Omdat ik elke keer op een nieuwe afdeling komt zal ik in het begin nog afhankelijk zijn van mijn collega’s, maar buiten dat ben ik een zelfstandige werker, die graag verantwoording neemt.
Aan het begin van mijn laatste stage heb ik al het voortouw genomen voor bepaalde handelingen en zaken.Ook al kan ik geen gesprekken overnemen, omdat cliënten mij nog niet kennen etc, ben ik mij wel bewust van wat ik wel kan.
Dit heb ik ook gelijk met mijn collega’s gedeeld. Op het gebied van rapporteren, medicatie en depots geven, kan ik hun op drukke momenten uit de brand helpen.
Nu ik mijn eigen caseload heb, ben ik veel meer verantwoordelijkheid gaan nemen voor mijn eigen handelen. Ik bespreek nog wel heel duidelijk met collegas wat ik in gedachte heb en wat ik wil gaan doen. Ik houd ervan om initiatief te nemen en dat ook te laten zien.
Ondanks dat het feit dat mijn collega's vinden dat ik te veel hooi op mn vork neem, weet ik wat ik kan en waar mijn grens ligt. Ook wat verantwoording betreft weet ik deze aan te geven. Het FACT heeft mij nog assertiever gemaakt en veel meer verantwoordelijkheid gegeven, waar ik klaar voor was. En naar mijn inziens heb laten zien en bewezen dat ik dit doe.
Ik heb deze competentie behaald. Ik heb over de jaren heen altijd verantwoording genomen voor mijn handelen, wat mijn collega's ook altijd hebben gevonden. Waar ik in gegroeid ben is het feedback vragen en het kortsluiten van mijn handelen. Met name in het laatste jaar heb ik hier verbetering in laten zien.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Advocatecontact.docx (13,6 kB)
Jellinek mw M.docx (13,5 kB)
Opname mw V.docx (13,7 kB)
------------
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Depot aftekenlijst.docx (14 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Feedback bhplan.docx (13 kB)
Feedback pb Boch.docx (14 kB)
feedback samenwerking Fact.docx (16,4 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
Melding MIP.docx (11,6 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
Bureaudienst.docx (14,3 kB)
Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Waanstoornis.docx (13,3 kB)