Competentie 2c: De verpleegkundige zorgt voor een optimale informatie-uitwisseling met alle betrokkenen
Indicatoren: De verpleegkundige:
1-Zorgt zowel mondeling als schriftelijk voor een duidelijke communicatie ten behoeve van de coördinatie en continuïteit van de zorg:
Dit is een indicator waar ik enorm in ben gegroeid. In het begin van mijn 1ste stage vond ik het eng om over te dragen, omdat ik bang was dat ik niet het juiste zou zeggen, helemaal in het ochtend overleg met de artsen en psychiaters. Het vakjargon beheerste ik nog niet en had dus ook moeite sommige termen te begrijpen. Ik heb erin het begin voor gekozen om bij het gehele ochtendoverleg te zijn, zodat ik naar mijn collega’s kon luisteren. Extra zelfvertrouwen kreeg ik als ik een goede observatie had gedaan of als ik een verandering in medicatie wilde doorvoeren en de artsen vonden dit een goed idee. Ook mijn schriftelijke rapportages werden duidelijker en bondiger, doordat mijn collega’s uitlegde wat zij precies wilde weten over een patiënt. De verpleegkundige overdrachten kon ik uiteindelijk ook kort en bondig aanleveren.
Tijdens mijn eerste stage ben ik ook meerdere malen ovd(oudste van dienst) geweest. Deze opdracht heb ik langzaam opgebouwd zodat ik er zeker van was dat ik de afdeling en de zorg kon coördineren. Op een acute opname afdeling is het vaak zo hectisch dat het er van een vaste gemaakte planning niet vaak van komt. Dit betekende voor mij als ovd dat ik snel en adequaat moest handelen, soepel en flexibel moest zijn wat dagindeling betreft en dat ik duidelijk de hele dag door moest communiceren met mijn collega’s. Dat deed ik in het begin te weinig, maar heb daar aan gewerkt.
Bij mijn 2de stage ben ik ook gelijk begonnen met overdragen en rapporteren. Ik weet dat ik hele goede feedback heb gekregen van mijn vorige collega’s. Ook ben ik niet meer bang om iets stoms of onzinnigs te zeggen.
Tijdens de ambulante stage is er een andere soort overdracht. Er is geen wisseling van dienst en geen verpleegkundige overdracht. Elke ochtend is er een FACTbord overleg. Dit is een multidisciplinaire bespreking van de ‘’’shared caseload’’. Er wordt besproken welke collega de cliënt heeft gezien/gesproken. De cliënten die ik zie of spreek bespreek ik dan.
Schriftelijke communicatie doe ik door te rapporteren en door mijn collega’s via de mail de stand van zaken door te geven. Met name over de cliënt waar ik samen met hen casemanager van ben.
Door mijn ervaring weet ik de essentie van het verhaal te communiceren. Omdat ik nu ook verantwoordelijk ben voor mijn eigen case load is een heldere en duidelijke communicatie met de medebehandelaar essentieel om hiaten of overlappingen te voorkomen. Ik doe veel met de co-assistent en zij heeft ook nog steeds colleges. Voor ons is het belangrijk om aan te geven wanneer wij weg zijn, wat er is gedaan en wat nog moet. Dit doen wij zowel mondeling als schriftelijk.
Omdat elk teamlid weer een andere werkweek heeft is communicatie essentieel. Ik heb met regelmaat een schoolweek waardoor ik er een week tussen uit ben. Zo ook de co-assistent. Via korte samenvattingen houden wij elkaar op de hoogte van onze gezamenlijke cliënten. Dit scheelt erg veel tijd, ipv het lezen van alle rapportages. Zie hiervoor bewijs samenvatting cliënten, Flora samenvatting.
Ik heb deze competentie behaald, omdat ik door de jaren heen veel effectiever ben gaan communiceren met collega’s en het multidisciplinaire team, zowel mondeling als schriftelijk. Hierbij heeft ervaring en zelfvertrouwen een grote rol gespeeld. Helemaal in het FACT is het nu een automatisme geworden om zowel schriftelijk als mondeling de zorg te bespreken.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
FLORA samenvatting van afgelopen week.docx (14,7 kB)
Samenvatting Cliënten.docx (13,4 kB)
---------------------------
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Dagprogramma Mw S.doc (40,5 kB)
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
Weekend overdracht.doc (26,5 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)
2-Spreekt zorgverleners aan op het nakomen van de gemaakte afspraken:
Tijdens mijn eerste stage werkten wij met een behandelbord. Daar stonden alle patiënten op vermeld met daarbij hun bijzonderheden, vrijheden, bij te houden vocht-en/of voedingslijsten, juridische status etc. Dit stond ook in het epd bij het afsprakenblad, maar als je even snel wilde kijken of er bij iemand controles gedaan moesten worden, dan was het makkelijker om p het bord te kijken. Dit bord werd elke week nagelopen.
Ik merkte opeens dat er door sommige collegas minder strikt met deze bijzonderheden werd omgegaan. Dit heb ik eerste even aangekeken, maar ik merkte dat het mij begon te irriteren. Het waren altijd de zelfde en het was die periode niet al te druk op de afdeling. Ik heb besloten om een mail naar het hele team te sturen i.p.v. de desbetreffende collega’s er persoonlijk op aan te spreken. Hiermee hoopte ik dat iedereen elkaar een beetje zou aansturen. Ik heb positieve feedback gekregen van enkele collega’s. Ik vond dit lastig om te doen, omdat ik bang was dat ik als leerling niet al te serieus genomen zou worden. Dit idee heb ik snel van me af kunnen zetten. Ik werk ook op die afdeling en het is in het beste belang voor de patiënten en daar ging het mij uiteindelijk om.
Tijdens mijn stage bij het FACT had ik in de eerste maanden moeite met het ontvangen van feedback. Hier bedoel ik mee dat ik meerdere malen om feedback moest vragen, omdat mijn collega's dit niet deden. Met name van mijn werkbegeleidster. Ik vond dit erg vervelend, omdat ik het idee kreeg dat mijn werkinzet niet gewaardeerd werd op deze manier. Ik heb dit gemeld en zij zou daar werk van maken. Toch verliep het niet beter. Ik heb dit als verbeterpunt in de samenwerking, aangekaart bij haar 360 graden beoordeling. Ook het af en toe pols hoogte nemen hoe het met mij gaat, als leerling zijnde heeft zij niet opgepakt. Hierover heb ik onlangs een gesprek met haar gevoerd.
Voor mij was dit erg moeilijk, omdat ik wist dat zij het druk had en omdat er persoonlijke dingen speelde. Toch heb ik het met haar besproken. Ik merkte namelijk dat er een afstand kwam tussen ons en ik wilde dit voorkomen. Zij gaf mij geheel gelijk en was zich bewust van het feit mij een beetje aan mijn lot had overgelaten. Ook gaf zij aan vaak erg laat te zijn met het geven van de gevraagde feedback. Helaas is dit het aart van het beestje, aangezien ook bij de eindevaluatie haar aandeel als werkbegeleidster niet compleet was. Zie bewijs gesprek 15-4-15.
Ook heb ik in het team dingen bespreekbaar gemaakt die verbetering verdienden. Het aftekenen van orale depots wordt niet goed bijgehouden. Hier kunnen gevaarlijke situaties uit ontstaan voor de cliënten, dus heb ik dit 2x besproken. Zie depotaftekenlijst aanspreken
Ik heb deze competentie behaald, omdat ik meer laat zien aan mijn begeleidster waar haar zwakke plek zit en wat ik nodig heb en verwacht als leerling en als mens. Uiteindelijk is het altijd minder eng en pakt het gelukkig goed uit.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
gesprek 15-4-15 doc.doc (35840)
Depot aftekenlijst aanspreken.docx (12,4 kB)
--------------
360Feedbackmodel.doc (42 kB)
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Feedback werkbegeleider pb-er dhr. A.docx (10,3 kB)
Gewichtscontrole Dhr A..docx (16,5 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
3-Stelt zich open voor feedback en handelt/neemt ontvangen feedback aan:
Bij mijn vorige baan kreeg ik natuurlijk 1x per jaar een functioneringsgesprek. Ik heb altijd gehoord dat ik een harde, zelfstandige werker ben en een betrouwbare collega. Nu als leerling word ik op heel veel punten beoordeelt. Negatieve feedback is voor mij moeilijk om te ontvangen, omdat ik het gevoel krijg niets goeds te doen. Opbouwende feedback vind ik fijn, zo weet ik dat ik het goed doe, maar dat ik er nog wel aan kan werken. Verbeterpunten hebben zijn als een soort doel voor mij en stimuleert mij om mijzelf nog meer in te zetten.
Tijdens een stageperiode wordt er 2x een evaluatieformulier door mijn collega’s ingevuld. Een tussen- en een eindevaluatie. Voor feedback die verbeterpunten of aanbevelingen bevatten heb ik in het laatste deel van mijn stage kunnen verbeteren. Hiermee laat ik zien dat ik de feedback ontvang en er ook iets mee doe. Ik vind het fijn om dit soort feedback te krijgen. Tot nu toe heb ik geen verrassende resultaten gehad. Ik weet ook van mijzelf, dat als er dingen niet goed gaan of niet goed aanvoelen dat ik dit bespreekbaar maak en andersom van mijn werkbegeleiders weet ik dat ook.
Mijn laatste stage is een andere en onbekende setting. De gang van zaken, omtrent de zorg rondom een cliënt, ben ik nu aan het ervaren. Ik kan mijn ervaring uit mijn vorige stages deels inzetten, maar er zijn ook genoeg vragen. Ik vraag mijn collega’s als ik twijfel over bijvoorbeeld de frequentie van het contact of de bejegening. Hiermee sta ik open voor feedback.
Ik vind het door de jaren heen steeds makkelijker worden om feedback te vragen. Uit mijn tussenevaluatiegesprek tijdens het FACT gaf het team ook aan dat ik dit met regelmaat doe, en altijd meer mag doen. Omdat wij erg multidisciplinair werken heb ik ook voor deze evaluatie het hele team uitgenodigd en hen gericht feedback gevraagd.
Het enige vervelende is, is dat ik heel lang moet wachten en meerder malen mijn collegas moet vragen om dit te geven. Dit maakt mij onzeker, laat mij voelen alsof ik tot last ben etc. Ik kan mij hier deels overeenzetten, maar is afhankelijk van mijn bui.
In vergelijking met mijn vorige stage heb ik nu goed laten zien dat ik veel feedback heb gevraagd en verzameld. Zelfs voor de tussenbeoordeling heb ik heel gericht feedback aan het multidisciplinaire team gevraagd. Tevens zat het grootste deel van het team ook bij deze bespreking.
Ik heb deze competentie behaald, omdat ik heb laten zien dat ik door de jaren heen meer feedback en gerichter feedback ben gaan vragen aan collega's. Dit is niet alleen schriftelijk, maar ik overleg meer, waardoor ik ook mondeling feedback krijg op hetgeen waar ik mee bezig ben. Zodat ik dit kan aanpassen of kan continueren. Tevens doe ik ook wat met de gekregen feedback zodat ik mijzelf alleen maar kan verbeteren en kan groeien en het team laat zien dat ik er wat mee doe.
Competentieniveau 3F4
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
gericht om feedback vragen.docx (15,7 kB)
feedback samenwerking Fact.docx (16,4 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
Gesprek zorgafstemming.doc (35 kB)
Mw H.docx (14 kB)
4-Brengt zowel de patiënt als collega’s en andere betrokken hulpverleners inhoudelijk op de hoogte van (multidisciplinair)overleg:
Tijdens mijn eerste stage was er 1x per week een multidisciplinair overleg. Ik heb hier het laatste deel van mijn stage veel bijgezeten, omdat ik het erg interessant vond. Zo was ik direct van alle patiënten goed op de hoogte van het verloop en van de komende plannen, maar ik wilde zo ook aan mijn onzekerheid werken. Namelijk het grote groepen praten. Als verpleegkundige werd mij altijd om aanvulling gevraagd en was ik diegene die de overdrachten moest voorlezen. Alle veranderingen verwerkte ik daarna in het ebp en stelde in de pb-ers persoonlijk nog op de hoogte van hun patient. De veranderingen die mijn pb-patiënten betroffen werden uiteraard door mij persoonlijk vertelt. Bij grote veranderingen hield in de familie ook altijd op de hoogte.
Tijdens mijn 2de stage ben ik nog maar 2x bij dit overleg aanwezig geweest. Het rooster laat het helaas niet altijd toe. Ook al weet ik dat ik duidelijk en zorgvuldig ben in het overbrengen van de informatie, moet ik het op deze afdeling nog een paar keer meemaken om deze indicator te behalen.
Later in deze stage heb ik ook een keer de notulen geschreven.
Het FACTteam heeft eens per week een multidisciplinaire teamoverleg. Hier worden o.a. de stand van zaken omtrent de fact- certificering en ingebrachte morele dilemma’s besproken.
Als er niemand van het secretariaat bij kan zijn om te notulen doet iemand van het team dit. De notulen wordt dan naar het hele team gemaild.
Ik heb dit al vrij snel in het begin van mijn stageperiode gedaan, omdat ik weet door de ervaring weet wat er genotuleerd moet worden.
Een cliënte van mij die heel graag opgenomen wilde worden, maar waar eigenlijk geen specifieke indicatie voor was, heb ik uitgebreid mondeling verslag gedaan van de bespreking die ik in het team had, over haar wens opgenomen te worden. Mw en haar partner wilde graag teruggekoppeld krijgen wat er allemaal werd besproken. Dit heb ik mondeling gedaan. Zie hiervoor het bewijs opname mw V
Ik heb hier inmiddels door de jaren heen veel ervaring mee, waardoor ik kan zeggen dat ik deze competentie heb behaald.
Bewijs:
------
Notulen teamoverleg.docx (15,2 kB)
Notulen werkoverleg.docx (16,4 kB)