Competentie 2b: De verpleegkundige geeft informatie, voorlichting, GVO en advies aan individuen en groepen.
Psychopathologie 3, Cova 2
-Cijfers jaar 3.docx (13,6 kB): Epb 3, Klinisch redeneren 3.1, Medische kennis, Verslavingskunde
-Cijfers jaar 4.docx (14,3 kB): crisiszorg, farmacologie, ebp
Indicatoren: De verpleegkundige:
1-Signaleert de informatiebehoefte van de patiënt en brengt de vraag van de patiënt in kaart:
Na een incident waarbij verbale agressie was gebruikt op de ouderen afdeling tegen het personeel, merkte ik dat er veel onrust was ontstaan. De volgende morgen merkte ik bij enkele patiënten dat de schrik er nog goed in zat. Op de vraag of zij het fijn zouden vinden dat hier gezamenlijk over gesproken zou worde, was het antwoord ja. Omdat ik zelf de week erna school had en dit helaas niet zelf kon bewerkstelligen, heb ik alle artsen en de psychiaters en mail gestuurd en gevraagd of er tijdens de weekopening kort gesproken kon worden over agressie en hun gevoel bij het incident.
Dit werd erg positief ontvangen en er is werk van gemaakt.
Tijdens mijn 2de stage ben ik ben de bewoners in gesprek gegaan om hun behoefte en interesse voor een psycho-educatie uit te vragen. Ik vond het belangrijk dat ik iets zou vertellen waar hun interesse naar uit ging, zodat zij er iets van op zouden kunnen steken. Ik heb deze uitkomst met mijn werkbegeleiders besproken, omdat ik nog niet heel lang op de afdeling was en zeker wilde zijn van het nut van het onderwerp.
Tijdens mijn ambulante stage heb ik meerdere keren de vraag van een cliënt gehad over het aanschaffen van een Iphone. Als ambulant begeleider van een van deze cliënten ben ik op haar vraag ingegaan. Als eerst hebben wij uitgezocht wat zij precies wil doen met de telefoon. Toen we dat een beetje in kaart hadden, zijn wij samen naar de winkel gegaan en hebben wij voor haar een Iphone aangeschaft.
Omdat ik nu ook behandelaar ben, ben ik genoodzaakt de client op de hoogte te stellen en informatie te geven van de verschillende soorten behandelingen, die het FACT kan aanbieden. Zie bewijs mw M.
Ik ben nog steeds lerende wat er allemaal is, maar ik merk dat ik wel steeds meer meedenk en aankaart, wat een eventuele behandeling betreft. Onzekerheid is bij mij nog de drempel om echt achter mijn aanbeveling te staan.
Door de kennis die ik inmiddels heb opgedaan is mijn onzekerheid langzaam afgenomen. Ik sta nu achter mijn aanbeveling van behandeling of training en heb ook sneller in de gaten of een training geschikt zou kunnen zijn voor een cliënt uit mijn caseload. Zie bewijs bespreking dagbehandeling
Zo werd er een slaaptraining gegeven. Net ervoor had ik een gesprek met een cliënte die erg veel stress ervaart als zij 1 of 2 nachten niet goed slaapt. Direct kwam zij in mijn hoofd en heb ik haar, in overleg, voor een individuele training opgegeven. Zie bewijs slaaptraining
Ik vind dat ik de informatiebehoefte van cliënten goed aanvoel en daar adequaat mee om ga. Ik vind dat ik door mij ervaringen deze indicator heb behaald. Dit neemt niet weg dat ik de komende stages nog veel zal leren.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
Informatie behandeling verslaving.docx (13,2 kB)
Mw M.docx (12,2 kB)
Slaaptraining.docx (12,9 kB)
---------------------------------
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
2-Geeft informatie die afgestemd is op de situatie en mogelijkheden van de patiënt:
Kennisoverdracht komt veel terug in mijn stage en schoolopdrachten. Dit is in de vorm van een klinische les of van en presentatie. De bedoeling van deze opdrachten is dat ik mijn kennis overdraag aan cliënten.
De presentaties op school hebben meestal een vast onderwerp, daarentegen moet ik de onderwerpen voor mijn stageopdrachten zelf bedenken. De bedoeling is dat het een relevant onderwerp is, waar de cliënten wat aan hebben. Buiten het feit dat het nuttig kan zijn als de cliënten hier iets van opsteken, is dat zeker niet altijd het geval. Daarom is het van groot belang om de doelgroep te leren kennen en te weten te komen hoe zij informatie kunnen ontvangen, zodat ik mijn informatie op hun niveau en situatie kan invullen.
Tijdens mijn 2de stage heb ik een klinische les gegeven,waarbij ik vooraf niet goed heb ingelezen in de informatieoverdracht bij deze doelgroep. De klinische les kwam niet goed over. Achteraf heb ik heel veel geleerd van deze ervaring en heb ik mij kunnen verdiepen, in wat er eigenlijk gebeurde.
Ik beheers deze competentie omdat ik veel ervaring heb opgedaan in het geven van een presentatie en daarvoor een relevant onderwerp voor te kiezen. Omdat ik nog niet klaar ben met mijn opleiding, komen er het laatste jaar ook nog enkele presentaties bij.
Ik ga mij in het vervolg beter inlezen over het ontvangen van informatie, bij de doelgroep waar dat voor bestemd is.
Bij zorg komt ook veel verschillende soorten informatie kijken. Onbewust ben ik cliënten constant informatie aan het geven. Deze informatie kan van alles zijn. Bij het geven houd ik automatisch rekening met de situatie en de mogelijkheden van de cliënt.
Tijdens mijn 3de jaars stage heb ik veel met cliënten gewerkt, die gediagnosticeerd waren met ASS. Dit vergt een hele andere manier van informatie verstrekken. Door mijn informatie zo goed en duidelijk mogelijk over te laten komen, heb ik voor een cliënt gebruik gemaakt van pictogrammen. Aan de hand van de plaatjes heb ik uitgelegd wat zij moest doen met haar incontinentiemateriaal.
Omdat ik nu ook behandelaar ben, ben ik genoodzaakt de client op de hoogte te stellen en informatie te geven van de verschillende soorten behandelingen, die het FACT kan aanbieden.
Ik ben nog steeds lerende wat er allemaal is, maar ik merk dat ik wel steeds meer meedenk en aankaart, wat een eventuele behandeling betreft. Onzekerheid is bij mij nog de drempel om echt achter mijn aanbeveling te staan.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
Informatie behandeling verslaving.docx (13,2 kB)
Slaaptraining.docx (12,9 kB)
--------------
Dagprogramma Mw S.doc (40,5 kB)
Pictogram.doc (43 kB)
3-Geeft informatie gericht over kennisoverdracht:
Kennisoverdracht komt veel terug in mijn stage en schoolopdrachten. Dit is in de vorm van een klinische les of van en presentatie. De bedoeling van deze opdrachten is dat ik mijn kennis overdraag aan klasgenoten, cliënten en aan het verplegend personeel.
De presentaties op school hebben meestal een vast onderwerp, daarentegen moet ik de onderwerpen voor mijn stageopdrachten zelf bedenken. De bedoeling is dat het een relevant onderwerp is, waar de cliënten en het team wat aan hebben.
Ik beheers deze competentie omdat ik veel ervaring heb opgedaan in het geven van een presentatie en daarvoor een relevant onderwerp voor te kiezen. Omdat ik nog niet klaar ben met mijn opleiding, komen er het laatste jaar ook nog enkele presentaties bij.
In het FACT heb ik veel trainingen gevolgd. O.a leeftijltraining. Niet alle collegas hadden hier tijd voor, waarop ik het initiatief heb genomen, samen met mijn medecollegas, een kleine presentatie te geven aan de rest van de collegas. Ondanks tijdgebrek hoopte wij hiermee de groep toch zo enthousiast te maken dat zij alsnog deze training zouden volgen. Zie p.p leefstijl, feedback Moninque van K.
Ik heb deze competentie behaald omdat ik inmiddels onbewust allerlei soorten informatie geef aan clienten, collegas of anders betrokkenen en waarbij ik bewust af en toe versterking vraag van een collega omdat ik de gewenste informatie niet paraat heb.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
Certificaat m wijngaarden.docx (2,5 MB)
Feedback Monique van K.docx (12,7 kB)
Presentatie leefstijl.pptx (4 MB)
4-Organiseert bijeenkomsten, stelt programma’s op, past voorlichtingsmateriaal toe en werkt mee aan landelijke screeningsprogramma’s:
Tijdens mijn 1ste en 2de stage heb ik een psycho-educatie gegeven, waarbij ik de programma’s heb opgesteld, het voorlichtmateriaal heb verzorgd en de bijeenkomsten ruim van te voren heb aangekondigd. Ook werden de bijeenkomsten voorzien van koffie, thee en wat lekkers.
Dit deel van de indicator heb ik behaald. Ik zal dit jaar ook nog een bijeenkomst organiseren voor een klinische les voor mijn collega’s.
Nu tijdens mijn ambulante stage komt het team in aanmerking voor de “FACT-certificering”. Voor deze certificering moet het team aan een bepaalde voorwaarde voldoe. Een daarvan is het op orde hebben van alles behandelplannen crisisplannen, HONOs, CAN, en metabole screening. Deze screening is van belang voor cliënten die antipsychotica slikken. Als bijdrage heb ik bij heel wat cliënten de metabole sceening afgenomen.
Ook heb ik in het FACT veel trainingen gevolgd. O.a leeftijltraining. Niet alle collegas hadden hier tijd voor, waarop ik het initiatief heb genomen, samen met mijn medecollegas, een kleine presentatie te geven aan de rest van de collegas. Ondanks tijdgebrek hoopte wij hiermee de groep toch zo enthousiast te maken dat zij alsnog deze training zouden volgen. Zie p.p leefstijl, feedback Moninque van K.
Bewijs:
Feedback Monique van K.docx (12,7 kB)
Presentatie leefstijl.pptx (4 MB)
5-Bewaakt de continuïteit en coördinatie van voorlichting en GVO:
Mijn ervaringen van het geven van de psycho-educaties zijn totaal verschillend. Tijdens mijn 1ste stage heb ik hem 2 x uitgevoerd. De eerste keer was een heel dynamisch gesprek geworden, waar ik al op hoopte. Er werden veel persoonlijke dingen verteld. Het was af en toe lastig voor mij om de patiënten af te kappen in hun verhalen. Dit heb ik opgelost door aan te bieden erna nog even over te praten, wat ik ook heb gedaan. De 2de keer was het juist moeilijk om mensen te betrekken in het verhaal. De groep bestond op dat moment uit voornamelijk depressieve mensen, die al moeite hadden om aanwezig te zijn en stil te zitten. Door vooral oogcontact te houden en ze persoonlijk aan te spreken kwam er iets meer geluid uit de groep.
De 3de keer was weer een andere ervaring voor mij, waarbij ik het hele proces constant heb moeten schakelen naar andere manieren van voorlichting geven. Ik had de groep iets beter ingeschat wat concentratie en aandacht betrof. Ik werkte nog niet zo lang op de afdeling en had ook niet heel vaak op de woonhuizen gewerkt. Ik vond het een uitdaging en heb veel geleerd. Buiten het feit dat ik mijzelf niet genoeg heb ingelezen over het geven van voorlichting bij mensen met schizofrenie, vind ik dat ik deze indicator heb behaald. Ik heb de continuïteit en de coördinatie van alle keren bewaakt.
Mijn laatste stage heb ik 3 presentatie gegeven. 2 als verplichte stageopdracht en 1 omdat ik het leuk vond collegas te informeren over een training die ik met meerdere collegas had gevolgd. zie bewijs pp leefstijl, feedback Monique van K
Door al deze ervaring weet ik inmiddels hoe ik een presentatie kan continueren en coördineren.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
Feedback Monique van K.docx (12,7 kB)
Presentatie leefstijl.pptx (4 MB)