Ontwikkelingsdeel
Voordat ik aan deze opleiding begon had ik geen ervaring in de zorg. Ik had een dienstverlenend beroep bij de gemeente Amsterdam. Desondanks heeft de zorg mij altijd erg getrokken.
In mijn privé ben ik wel in mindere mate in aanraking gekomen met de zorg. Ik heb mijn vader en oma ‘’verzorgd’’ in hun laatste periode van hun leven. Ook ben ik heel tijd lang buddy geweest voor een jonge vrouw met ms.
Tijdens mijn eerste stage op de ouderen afdeling, zat ik wat de ADL zorg betreft, gelijk op de goede afdeling. Ik merkte dat de verpleegtechnische handelingen mij goed afgingen en dat ik met behulp van de VTV lessen op school en de handvatten van mijn collega’s al vrij snel zelfstandig kon werken.
Tevens ben ik op deze afdeling begonnen met het persoonlijk begeleiden van patiënten, waardoor ik veel in aanraking ben gekomen met de (verantwoordelijkheid) coördinatie en continuïteit van de zorg rondom een patiënt.
Ik voerde de taken eerst uit onder supervisie van mijn werkbegeleidster, als schaduwmentor, maar al snel werd ik zelfstandig mentor, waarbij ik alleen nog af en toe advies van een collega nodig had op momenten dat ik er zelf niet uitkwam.
Op deze ouderen afdeling is het mij toen heel duidelijk geworden dat de autonomie van de patiënt erg belangrijk is en dat ik als toekomstig verpleegkundige, die moet terug blijven aan de patiënt. Waardoor zelfredzaamheid in elke fase van zorg gestimuleerd moet worden.
De afdeling die daar op volgde was een open afdeling. Hier kon ik het ‘’behouden en teruggeven van de autonomie’’ nog meer trainen. De persoonlijk zorg, als in ADL, werd minder op deze afdeling, maar dit werd vervangen door het ondersteunen bij het steeds zelfstandiger worden van de cliënt.
Ik kreeg op deze afdeling meer te maken met anders betrokkenen, zoals bijvoorbeeld een ambulant behandelaar, jeugdzorg of de woningbouw.
Tijdens mijn laatste stage, in een ambulant team, had ik weer een andere rol in de zorg. De zorg hield voornamelijk ondersteuning en begeleiding in, op levensgebieden waar de cliënt een hulpvraag bij heeft.
Ik leer hier een samenwerkingsrelatie met de cliënt op te bouwen, waarbij deze hoofdzakelijk de regie in eigen handen heeft. Ik heb veel contact met alle betrokkenen, die met de zorg rondom een cliënt bemoeit zijn.
Ik heb een zeer brede ervaring op gedaan als het over de zorg van een cliënt gaat. Ik heb deze competentie behaald en ik zal aan de onderstaande indicatoren, waar ik bewijzen aan koppel laten zien hoe ik dit gedaan heb.