Competentie 7b: De verpleegkundige handelt volgens de waarden en normen van het verpleegkundig beroep
Indicatoren:
1-Maakt gebruik van de verpleegkundige beroepscode, de regels vanuit de organisatie en de wetgeving:
Elke afdeling heeft zo weer zijn eigen regels, maar de beroepscode en de wetgeving zijn in de gehele zorg hetzelfde. Tijdens mijn stages wordt de beroepscode voor verpleegkundige mij langzaam eigen. Het een soort leidraad voor mijn handelen en mijn gedragbij het uitoefenen van mijn aankomend verpleegkundige.
Ik begin deze competentie aardig onder de knie te krijgen, maar elke psychiatrische stoornis vraagt om zijn eigen specifiek benadering en bejegening. Zo moest ik enorm overschakelen van een meer zorgende rol bij de ouderen, naar een rol waar ik zoveel mogelijk autonomie moest terug geven. Dit was ook een leerdoel tijdens mijn 3de jaars stage.
Verder is het van belang dat ik de juridisch status en de voorwaarde hiervan ken . Dit kan invloed hebben op de vrijheden van de cliënten. Tijdens enkele vakken op school is dit uitgebreid besproken.
Het vak ethiek in het 3de en 4de jaar heeft mij geholpen vanuit mijn beroepscode als verpleegkundige, mij bewust te worden van ethische dilemma’s die op elke afdeling voorkomen, hoe klein of groot ook.
De verpleegkundige beroepscodes waar ik in de kliniek gebruik van heb gemaakt, moet ik in deze ambulante setting aanpassen aan de situatie. Hier bedoel ik mee dat ik nu ik bij de mensen thuis kom een ander rol als verpleegkundige aan neem. Ik kom in hun domein en moet daar rekening mee houden en respect voor hebben. Als een cliënt mij niet binnen laat, heb ik dit deels te respecteren.
De beroepscode van een ambulante verpleegkundige was mij onbekend. Ik wist niet wat ik precies wel en niet kon/mocht doen met cliënten. Door veel naar mijn collega's te luisteren en te observeren wat zij doen met cliënten heb ik een deel kunnen overnemen. Ik heb nog genoeg vragen, die ik ook gewoon stel.
Al wat verder in mijn stage had ik een cliënt die niet verzekerd bleek, maar wel was aangemeld. Onverzekerd mogen wij (in principe) niemand behandelen. Deze man is doorverwezen door de huisarts en een toenemende psychose. Toch voelde dit niet goed om deze man niet te helpen. Samen met mijn collega hebben wij dit besproken en zijn wij tot een (tijdelijke) oplossing gekomen. Zie het bewijs: onverzekerd.
Ik heb deze competentie behaald omdat ik gedurende mijn stages gebruik heb gemaakt van mijn codes als verpleegkundige. Hierbij heb ik de regels en de wetgeving bij in acht genomen
BEWIJS:
---------
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Behandelplan.docx (9,7 kB)
Brief aanmelding huisarst.jpg (328,4 kB)
Brief intakegesprek.jpg (451,2 kB)
CANSAS.docx (2 MB)
Checklist dossier.docx (392,7 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Melding MIP.docx (11,6 kB)
Signaleringsplan.docx (1 MB)
Bureaudienst.docx (14,3 kB)
Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Gesprek zorgafstemming.doc (35 kB)
2-Toont zich bewust van de beroepsrol als ‘’verpleegkundige’’:
Door mijn verplichte stageopdrachten werk ik aan mijn beroepsrol als verpleegkundige. Sommige opdrachten komen elk jaar voor, waardoor ik deze steeds in een andere setting uitvoer en dus mijn ervaring en kennis verbreed.
De beroepsrollen zorgverlener, coach, beroepsoefenaar en regisseur heb ik door mijn ervaring goed onder de knie. Nu tijdens mijn stage bij het FACT zal ik deze ervaring weer verbreden met het ambulant werken. Ik verwacht dat mij kennis goed aansluit.
Ook voor het vak kwalitietszorg2 zal ik een opdracht “”verbetering in de zorg’’ moeten maken. De casus hiervan haal ik overigens uit mijn eigen praktijk. Tijdens mijn stage in de Bocholtstraat zag ik dat er heel slordig met de veiligheid van medicatie werd omgegaan. Ik heb hier een paar keer iets aan willen verbeteren door mijn collega’s op te wijzen dat zij nog moesten aftekenen of bij een werkoverleg deze slordigheid aan te geven. Helaas heeft het team dit niet serieus willen nemen en heeft mijn advies in de wind geslagen.
Ik denk dat ik mij bewust toon van mijn rol als aankomend verpleegkundige en als begeleidster. Buiten het feit dat ik mij aan regels en wetten houd, weet ik als mens wat ik kan betekenen voor een client. In het FACT ben ik wel verpleegkundige, maar, in mijn visie, meer mens, die naast een client staat ipv boven. Ik had een client die zoveel problemen had met de woningbouw, dat hij het niet meer zag zitten. Gezamenlijk is afgesproken, met woningbouw, advocate en dhr dat ik de contactpersoon zou worden in al het contact. Dit nam een enorme last van zijn schouders en was mij daar zeer dankbaar voor. Als contactpersoon stond ik natuurlijk achter mijn client, maar kon hem ook met zijn eigen gedrag confronteren. Dit gaf een goede band, waardoor hij mij vertrouwde. Zie de bewijzen advocatecontact, contactpersoon, brief advocate
Deze stage is mijn rol als verpleegkundige uitgebreid en aangevuld met meer inzicht in herstelgerichte zorg.
Ik heb deze competentie behaald omdat ik door mijn verschillende stages een brede kennis en ervaring heb opgedaan en welke rollen ik als verpleegkundige heb aangenomen en heb kunnen inzetten voor de juiste zorg/begeleiding voor de cliënten.
BEWIJS:
Advocatecontact.docx (13,6 kB)
Brief adcovate.docx (13,3 kB)
Contact persoon.docx (11,9 kB)
-----------------
aanmelden client.docx (786,4 kB)
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Controle mw.B.docx (11,4 kB)
Dagprogramma Mw S.doc (40,5 kB)
Depot aftekenlijst.docx (14 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Eigen inbreng 1 Supervisie jr 2.docx (16 kB)
Ff spuien.docx (13,4 kB)
gericht om feedback vragen.docx (15,7 kB)
Herkennen van verstoorde relatie Artis.docx (14,5 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
Melding MIP.docx (11,6 kB)
Sporten dhr.J.docx (17,5 kB)
Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Gesprek zorgafstemming.doc (35 kB)
Waanstoornis.docx (13,3 kB)
3-Toont de verpleegkundige beroepshouding in verschillende zorgsituaties tijdens de eigen zorgverlening:
Tijdens mijn eerste stage heb ik op een acute opname afdeling gewerkt. Hier komen de cliënten in hun crisis situatie binnen en zijn erg afhankelijk aan de te verlenen zorg. Naarmate de opname vordert worden de meeste cliënten stabieler, waarna een groot deel terg naar huis of naar een andere verblijfafdeling gaat. De cliënten verlopen vele stadia van herstel. Het is aan mij als verpleegkundige om mee te bewegen in deze fase en de cliënt langzaam weer onafhankelijk te laten worden. Het is van belang om de autonomie weer langzaam terug te geven.
Op deze afdeling heb ik zeker geleerd hoe ik de cliënten zelfstandiger kon laten worden, op een juiste ondersteunende wijze. Dit komt zeer van pas op de volgende stage, omdat dit een langdurige chronische opname betreft.
Tijdens mijn 2de stage moest ik in het begin nog erg wennen om niet te veel van de cliënten over te nemen. Naarmate mijn stage vorderden, ging dit steeds beter. Ik heb geleerd om de hulpvraag eerst bij de cliënt te leggen en vanuit de cliënt individueel in te schatten of de gevraagde zelfstandig, onder begeleiding of helemaal overgenomen moet worden. Ik heb dit vaak als samenwerken met de cliënt ervaren.
Tevens heb ik door de jaren heen een overzichtelijke blik ontwikkeld, waardoor ik goed zie waar er werk ligt, wat er gedaan moet worden etc. Dit helpt mij nu overzichtelijk de afdeling in de gaten te houden. Ook ben ik gewent om mij aan te passen aan de hectiek van de dag. Ik kan makkelijk omschakelen naar een andere taak, die op dat moment meer zorg of aandacht vraagt en waar ik rustig en gestructureerd blijf.
Tijdens mij externe stage op de afdeling medische oncologie in het VUmc, heb ik weer een andere rol ervaren. Hier was ik duidelijk niet alleen een verpleegkundige voor de patiënt, maar ook zeker voor de familie.
Het was een hele heftige afdeling met veel leed en verdriet. Uit ervaring weet ik dat het heel fijn is als een verpleegkundige ook eens een hand op je schouder leg en vraagt hoe het met jou gaat. Deze ervaring heb ik ingezet, waarbij ik veel goede respons heb gekregen van de familie.
Tijdens mijn ambulante stage zal ik mijn verpleegkundige beroepshouding weer anders moeten gaan invullen. Tevens zal de zorgverlening verschillen van een klinische setting.
Mijn basisberoepshouding, die ik inmiddels heb opgedaan, heb ik weer ingezet in het FACT. Ik maak hier ook verschillende zorgsituaties mee, waar ik adequaat op moet inspringen. Ik merk dat, ondanks de setting anders is, ik niet heel veel anders ben dan tijdens mijn vorige stages. Ik heb zelfvertrouwen en weet wat ik kan.
In het FACT is het observeren van clienten of signaleren van problemen net iets anders als in de kliniek. Ook is het handelen hierop verschillend. Dit heb ik mij langzamerhand eigen gemaakt. Zie hiervoor bewijs signaleren, opname mw V, jellinke mw M
Ik heb deze indicator behaald. Ik heb in verschillende zettingen gewerkt, waarbij de patiënten in verschillende fasen van de ziekte verkeerde. Ik heb echt geleerd de patiënt in elk van deze fase toch zijn eigen autonomie en herstel te laten hebben. In elke fase heb ik ervaring met pb-er of behandelaar zijn zoals in het FACT.
BEWIJS:
Jellinek mw M.docx (13,5 kB)
Opname mw V.docx (13,7 kB)
Signaleren.docx (13,2 kB)
--------
Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Depot aftekenlijst.docx (14 kB)
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
Melding MIP.docx (11,6 kB)
Plasschema.docx (12,9 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)
Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
Mw H.docx (14 kB)
Waanstoornis.docx (13,3 kB)
4-Is men bewust van discrepantie tussen eigen waarden en normen en professionele waarden en normen, en herkent effecten hiervan op het eigen gedrag en dat van een ander:
Tijdens mijn 2 de jaars stage was er een oudere mevrouw met een depressie die niet wilde opkappen. Haar behandelend arts en neef overwogen toe haar op te geven voor de ECT behandeling. Dit gaat echter niet zonder gevolgen. Mw. zou last krijgen van haar korte termijn geheugen. Mw. wilde dit penitent niet. Ik, als tijdelijk, pb-er ben voor de wensen van mw. opgekomen. Dit waren echter ook mijn normen en waarde.
Deze casus heb ik gebruikt bij het van ethiek wat ging over ethische dilemma’s. Deze opdracht heb ik met een voldoende behaald.
Tijdens mijn externe stage heb ik enkele keren ervaren dat er groot verschil bestaat tussen het verpleegkundige team en het daar bovenstaande medische team. Het toch willen inzetten van een chemokuur of bestraling terwijl de patiënt al eigenlijk duidelijk aangeeft dit niet meer te willen. Ik merkte dat ik hier erg verdrietig van werd, omdat ik het gevoel kreeg dat er niet goed geluisterd werd naar de patiënt.
Ik ben altijd iemand die op tijd is, houd van geplande afspraken en deze ook nakomt. Ik vind het vreselijk om op het laatste moment afspraken af te zeggen en kan mij irriteren als andere dat bij mij doen. Als professional, en helemaal in het FACT, heb ik hier heel erg aan moeten wennen, dat cliënten te laat of zelf helemaal niet komen, zonder af te bellen. Als zij te laat komen, komt mijn volgende afspraak in het geding, wat mij erg nerveus maakt. Ook komt het voor dat er afspraken afgezegd moeten worden omdat er een spoedgeval tussen door komt. Ook al weet ik dat dit het vak is, vind ik het alsnog erg vervelend om de cliënt hier mee te belasten. Om hier beter mee om te gaan en eventueel wat tips/adviezen van collega's te krijgen heb ik dit ingebracht tijdens intervisie op het werk. Dit heeft mij meer inzicht gegeven en nu een paar maanden later merk ik dat ik hier rustiger mee om kan gaan. ( in mijn werk!!) Zie bewijs intervisie werk
Een andere discrepanties heb ik ingebracht bij intervisie op school. Hierop heb ik goed gereflecteerd en een beter gevoel gekregen over de situatie. Ik heb dit vak met een voldoende behaald. Zie cijfers jaar 4.
Ondanks dat ik hier niet heel ‘’bewuste’’ ervaring mee heb, vind ik wel dat ik deze competentie heb behaald. Op het moment dat ik discrepantie opmerk, doe ik er wat mee. Ik bespreek het met collega's of klasgenoten, waardoor ik het vaak beter kan relativeren. Soms blijf ik persoonlijk en professioneel strikt scheiden en soms gaan deze normen en waarde een beetje in elkaar over.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Cijfers jaar 4.docx (14,3 kB)
Intervisie werk.docx (13,1 kB)
---------
4) 1ste inbreng 17 dec 14.docx (17,9 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Eigen inbreng 1 Supervisie jr 2.docx (16 kB)
Ff spuien.docx (13,4 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
Mw H.docx (14 kB)