Competentie 4c: De verpleegkundige zorgt voor het voordurend actueel houden van de eigen kennis
Indicatoren: De verpleegkundige
1-Signaleert eigen kennistekort, gaat gestructureerd op zoek naar antwoord op haar eigen vragen en verantwoordt daarbij het eigen brongebruik:
In elke praktijkleerplan moet ik leerdoelen opstellen. Deze leerdoel zijn o.a. gericht op zaken waar ik nog geen kennis van heb. Gedurende mijn stage werk ik aan het opbouwen van kennis.
Ik heb o.a. als leerdoelen gehad meer kennis over ECT-behandeling tijdens mijn 1ste en 2de stage. Ik vond het belangrijk hier van af te weten omdat dit een veelvoorkomende behandeling was. Hier heb ik een uitgebreid verslag van gemaakt en ik ben meerdere keren mee geweest om cliënten te begeleiden. Ook wilde ik 2 van de meest voorkomende psychiatrische stoornissen uitzoeken, zodat ik hier meer kennis van kreeg.
Tevens maak ik elke stageperiode een lijst met de meest gebruikte medicatie op de afdeling. Hierbij noteer ik de werking en de bijwerkingen.
Ik heb tijdens mij tijdens mijn 3de jaars stage aangemeld voor een verbale agressie training. Ik wil hier graag getraind in zijn om de-escalerend te kunnen werken.
Tijdens mij 3de jaars stage had ik een klinische les gegeven aan cliënten, die in mijn ogen totaal verkeerd ging. Deze opdracht heb ik samen met mijn werkbegeleider besproken. Hierdoor kwam realiseerde ik mij pas hoe de kwetsbaarheid bij EPA cliënten dagelijkse dingen kunnen beïnvloeden.
Ik vond dit super interessant en wilde hier meer van weten. Ik wilde mijn bevindingen delen met mijn collega’s, omdat ik merkte dat de realisatie van deze kwetsbaarheid bij hen een beetje was weg gezakt. Ik heb hier kort daarna een klinische les over gegeven.
Ik beheers deze competentie, omdat ik mij bewust van de zaken waar ik nog geen kennis van heb en handel hier adequaat op in. Elke periode is weer nieuwe en stuit ik op onwetendheid, voor mij is het een deel van het leerling zijn om hier zelf verandering in te brengen.
In het FACT ben ik mede behandelaar, waardoor ik ook veel moet weten over soorten behandelingen, passend bij verschillende ziektebeelden. Ook wat zij allemaal aanbieden in het FACT moest ik leren. Inmiddels ben ik hier van op de hoogte zodat ik ook therapieën of trainingen aanbeveel aan cliënten.
In mijn opleiding heb ik weinig geleerd over verschillende therapieën of behandelingen. Om meer te weten te komen over bijvoorbeeld CGT, heb ik gevraagd aan de stagiaire psychologie of ik bij de groepsbijeenkomsten CGT mocht zijn. Het was een training van 8 weken, waar ik op de schoolweken na, aan deel genomen heb. Ik heb hier ontzettend veel van geleerd. Deze kennis kan ik zelf ook zeker inzetten bij gesprekken met mijn eigen cliënten. Zie bewijs blijven leren cgt.
Ook had ik een andere cliënt die voor haar verslaving in zorg kwam. Mijn kennis over verschillende behandelmogelijkheden was te weinig om haar daar direct een aanbeveling voor te doen. Ik heb met haar afgesproken dat ik de mogelijkheden voor haar zou opzoeken en haar in te lichten tijdens het volgende contactmoment. Zie hiervoor bewijs mw M.
Mijn kennis wat behandelplannen is ook enorm gegroeid. Ik heb bewust aangegeven aan mijn werkbegeleidster dat ik dit wilde oefenen en leren. Zie bewijs behandelplanbespreking
Tevens heb ik tijdens mijn stage mij voor meerdere trainingen/conferenties opgegeven zodat mijn kennis wordt uitgebreid. Bijvoorbeeld leefstijltraining, e-health-module en symposium ASS.
Ik heb deze competentie behaald omdat ik mij bewust ben van mijn kennistekort en daar actief mee aan de slag ga. Dit heb ik op verschillende manieren gedaan. Via internet, vak gerelateerde literatuur, vragen aan psychiater en/of psycholoog en het volgen van trainingen en referenties.
Competentieniveau 3F4
Blijvend leren.docx (14132)
Feedback bhplan.docx (13328)
Mw M.docx (12442)
PLO 2; jr3.docx (63,6 kB)
stageverslag jr1.docx (45 kB)
Uitwerking leerdoelen ext.stage.docx (20,7 kB)
Verslag klinische les VUmc.docx (13,7 kB)
2-Stelt zich open op om blijvend te kunnen leren:
Mijn evaluaties tijdens mijn stages zijn altijd erg positief geweest. Het punt dat ik volgens al mijn collega’s toch in de gaten moet houden is mijn leerling-rol. Ik vind het prettig als ik feedback krijg op een punt wat ik kan verbeteren, zodat ik hier iets me kan doen.
Ik ben mij ervan bewust dat ik nog veel kan leren, niet alleen tijdens mijn schoolperiode, maar gedurende mijn carrière en sta hier ook open voor.
Tijdens het FACT heb ik op verschillende manieren laten zien dat ik mij open stel om te blijven leren. Zoals het volgen van verschillende trainingen, deelname aan symposia en conferenties. Dit heb ik allemaal op eigen initiatief gedaan. Zie certificaat m.wijngaarden, certificaat mI
Tevens heb ik veel initiatief genomen op zoveel mogelijk ervaring op te doen bij taken die het FACT betreffen, zoals opnames regelen, alle onderdelen van het dossier in orde maken etc. Zie feedback behandelplan
Ik heb deze competentie behaald, omdat ik door mijn leergierigheid veel trainingen heb mee gepakt tijdens mijn stages en mijn kennis betreffende een dossier op orde maken enorm heb vergroot.
Competentieniveau 3F4
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Feedback bhplan.docx (13 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
Verslag klinische les VUmc.docx (13,7 kB)
3-Houdt actief nieuwe toepassingen en ontwikkelingen bij op het eigen vakgebied en past relevante informatie hierop toe. Dit loopt uiteen van het uitvoeren tot het kunnen overzien en aan de orde stellen van de consequenties van nieuwe ontwikkelingen voor het beroep en beroepspraktijk:
Tijdens mijn propedeuse jaar heb ik bij het vak VTV het nieuwste beleid omtrent hartmassage en beademing geleerd. In mijn vorige werk ben ik een tijd BHV-er geweest en toen was het protocol anders. Het is belangrijk om deze ontwikkeling en vernieuwing rond de eerste hulp te blijven volgen. Tot nu toe ben ik op de hoogte van de laatste veranderingen en heb ik dit vak met een voldoende afgerond.
De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zorg is vooral ‘’herstel gericht’’ werken, waarbij de cliënt zoveel mogelijk zelf zijn krachten inzet en zelf inziet en aangeeft wat zijn kwetsbaarheden en doelen zijn. Ook worden cliënten zolang mogelijk thuis gehouden, waardoor er steeds nieuwe mogelijkheden moeten komen op gebied van behandelingen, vanuit huis. Denk hierbij aan een leefstijltraining of modules van e-health die beide digitaal gedaan kunnen worden.
Hiervoor heb ik o.a een leefstijltraining en een E-healthtraining gevolgd en vervolgens ingezet bij enkele cliënten. Het voordeel hiervan was dat de cliënt in zijn eigen tijd aan modules kan werken en ik deze in mijn eigen tijd kan nakijken. Zie certificaat m.wijngaarden
Ook op gebied van co morbiditeit en verslaving is erg veel in ontwikkeling. Namelijk IDDT; Integrated Dual Disorder Treatment. Een gemengde behandeling dus. Dit staat echter in ons team nog in de kinderschoenen en om hier meer van te weten te komen en dit meer in te zetten hebben wij een halve dag een DDT teamplanbijeenkomst. Zie mail IDDT
Ik heb deze competentie niet geheel behaald, omdat ik persoonlijk vind dat ik hier te weinig ervaring mee heb gehad, buiten mijn laatste stageperiode.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Certificaat m wijngaarden.docx (2,5 MB)
Mail IDDT.docx (12,5 kB)