Competentie 4b: De verpleegkundige geeft werkbegeleiding aan studenten en medewerkers
De verpleegkundige geeft werkbegeleiding aan studenten en medewerkers.
Deze competentie is moeilijk te beoordelen omdat de stageopdracht leerling/stagiair begeleiden weggehaald is.
In het FACT ben ik de enige leerling. Het is daarom lastig om deze competenties te behalen in mijn huidige situatie.
Ik heb tijdens mijn vorige werk 3 jaar lang cursisten begeleid bij de interne opleiding voor taxateur. Deze cursisten verschillende per niveau. Ik heb hier altijd veel plezier in gehad en heb ik ook goed gedaan.
Indicatoren: De verpleegkundige
1-Introduceert de student of nieuwe medewerker op de afdeling:
Om eerlijk te zijn heb ik heel lang niets met deze indicator gedaan. Mijn eerste stageperiode was ik eerder bezig om te wennen aan een nieuw beroep, het leerling zijn,school en alles wat daar bij komt kijken. Tijdens mijn 2de stageperiode stond dit nog als opdracht gepland voor stageperiode 3, dus dacht ik dat dat wel zou komen. Overigens kwamen er ook geen nieuwe leerlingen of stagiaires binnen, toen ik daar al werkte. Wij zijn allemaal in dezelde periode gestart. Deze opdracht is er overigens uitgehaald en vervangen door een andere.
In het FACT is het introduceren van een nieuwe collega of stagiaire op onze of een van de andere afdelingen is niet aan mij. De meeste worden door de afdelingsmanager geïntroduceerd, zij stappen zelf het team in zonder introductie of zijn al binnen gekomen als ik een week school had.
Wat in het FACT wel is voorgekomen dat er 2 nieuwe artsen in opleiding zijn gekomen tijdens mijn stage, die ik niet aan het team of afdeling heb voorgesteld, maar aan onze gemeenschappelijke cliënten heb geïntroduceerd. Ik vertel de cliënt eerst dat er een nieuwe arts in het team komt, waar zij ook mee van doen krijgen en die ik een keer wil meenemen op huisbezoek. Vervolgens vraag ik meestal het contact erna of ik diegene de keer erop mee kan nemen of ik bel van te voren op of zij het goed vinden als ik iemand meebreng. Nadat zij elkaar hebben ontmoet kan er ook onderling contact gemaakt worden.
Ook kwam er elke 4 weken een nieuwe stagiaire, die dan zoveel mogelijk met het team mee moest lopen. Ik heb altijd mijn best gedaan om heb zoveel mogelijk mee te laten gaan op huisbezoek of in gesprek. En hen zo een breed mogelijk beeld te laten krijgen van de psychiatrie. Door mijn ervaring met mijn clienten weet ik inmiddels wie het goed vindt dat er een stagiaire meekomt en wie niet. Zie hiervoor het bewijs nieuwe co.
Ik heb deze competentie niet geheel behaald, omdat dit pas tijdens mijn laatste stage is voorgekomen en ik niet degene was die hen heeft geintoduceerd in het team van collegas. Maar ik heb inmiddels wel inzicht gekregen ik hoe ik een nieuwe arts of stagiaire kan introduceren bij cliënten. Ook bij wie wel en bij wie niet en hoe ik het bij cliënten kan verkopen dat er iemand mee komt of erbij zit. Over het algemeen heb ik hier geen problemen mee ervaren.
Competenitieniveau 3F3
BEWIJS:
-----------
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
2-Herkent verschillende leerstijlen:
Voor het vak wevrkbegeleiding in jaar 4 heb ik de theorie uit de les moeten integreren in een casus, waar uitbleek welke leerstijl mijn leerling had, maar ook welke ik zelf heb. Dit is handig om te weten, zodat ik als werkbegeleider de valkuilen t.a.v. mijn eigen leerstijl niet projecteer op mijn leerling. Ik heb hier veel van geleerd en als ik dit eerder had geweten had ik dit zeker ingezet tijdens het begeleiden van cursisten in mijn vorige baan. Ik heb dit vak met een voldoende afgesloten. Zie hiervoor cijfers jaar 4.
Ik heb dit helaas nog niet in de praktijk kunnen inzetten. Ik hoop als gediplomeerd verpleegkundige ook leerlingen te gaan begeleiden, waarbij ik dit zeker zal gaan gebruiken.
Door gebrek aan praktijkervaring heb ik deze competenitie niet geheel behaald.
Competentieniveau 3F2
BEWIJS:
-Cijfers jaar 4.docx (14,3 kB)
-----------
3-Creëert een uitdagende leeromgeving:
Tijdens mijn 2de jaars stage, kwam er een HBO-V duaal student een weekje meelopen. Omdat dit een enorme hectische periode was, waardoor de vaste collega’s niet genoeg tijd hadden voor hem, heb ik hem een week onder mijn hoede genomen. Omdat ik zelf daar ook net was begonnen, kon ik hem echt de beginselen bijbrengen en inschatten wat voor hem leuk en interessant zou zijn om in deze week te leren. Deze week is ons allebei goed bevallen. Zie hiervoor het bewijs begeleiden stagiair.
Tijdens mijn stage bij het FACT komen er elke 4 weken nieuwe stagiaires/co-assistenten meelopen. De bedoeling is dat wij, als team, hen zoveel mogelijk meenemen op huisbezoek of mee nemen in gesprek. Ik doe altijd mijn best om hen zoveel mogelijk te betrekken omdat ik weet hoe lastig het is om in een start te maken in een FACT-team. Ik neem hen zoveel mogelijk mee naar interessante cliënten, zodat zij een goed en breed beeld krijgen van het werken in de psychiatrie.
Ik heb deze competentie behaald, niet omdat ik hier enorm veel ervaring mee heb, maar omdat ik de afweging kan maken wat voor hen interessant is om mee te maken en omdat ik mijn eigen beginervaring bewust in mijn achterhoofd houd en meeneem in het besluit ee bepaalde client wel of niet te zien. Zie hiervoor feedback nieuwe co.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
--------------
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Competentieniveau
4-Creëert de benodigde leersituaties voor de student of nieuwe medewerker:
Tijdens mijn 2de jaars stage, kwam er een HBO-V duaal student een weekje meelopen. Omdat dit een enorme hectische periode was, waardoor de vaste collega’s niet genoeg tijd hadden voor hem, heb ik hem een week onder mijn hoede genomen.
Omdat ik zelf daar ook net was begonnen, kon ik hem echt de beginselen bijbrengen en inschatten wat voor hem leuk en interessant zou zijn om in deze week te leren. Zie hiervoor het bewijs begeleiden stagiair.
Mijn periode op de Bocholtstraat was als leerling erg hectisch. Er was heel veel spanning in het team. Er liepen ook nog 2 stagiaires rond die zich een beetje verloren voelden. Wij hebben elkaar hier doorheen gesleept en met elkaar afgesproken dat dit voor ons een uitdagende leerplek was, die wij positief zouden doormaken. Van elkaar hebben wij veel geleerd en steun ontvangen. Zie hiervoor het bewijs Feedback stagiaires Boch.
Tijdens mijn stage bij het FACT komen er elke 4 weken nieuwe stagiaires/co-assistenten meelopen. De bedoeling is dat wij, als team, hen zoveel mogelijk meenemen op huisbezoek of mee nemen in gesprek. Ik doe altijd mijn best om hen zoveel mogelijk te betrekken omdat ik weet hoe lastig het is om in een start te maken in een FACT-team . Ik neem hen zoveel mogelijk mee naar interessante cliënten, zodat zij een goed en breed beeld krijgen van psychiatrische patiënten.
Ik heb deze competentie niet behaald omdat ik hier zoveel ervaring mee heb, maar omdat ik de afweging kan maken wat voor hen interessant is om mee te maken en mijn eigen beginervaring bewust in mijn achterhoofd houd. Zie hiervoor feedback nieuwe co.
Competentieniveau 3F4
begeleiden stagiair.docx (11,6 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB
5-Vervult een voorbeeldfunctie:
Ik denk dat ik als leerling door een andere leerling of stagiaire als voorbeeld gezien kan worden. Ik kom zelfverzekerd over en laat weten/merken wat ik kan en niet kan. Ik ben niet meer bang om dingen te vragen en maak het ook bespreekbaar. Tevens laat ik mijn mening en ideeen horen tijdens werkoverleg, MDO''s etc.
Ik zie waar er werk ligt en ga gericht op mijn doel af, waardoor ik niet aangespoord of aangestuurd hoef te worden. Dit kan voor andere een motivatie /stimulatie zijn dit ook te doen ipv een afwachtende houding aan te nemen.
Omdat het bij de Bocholtstraat een hele rare periode was, ben ik voor de stagiaires een betrouwbaar terugval honk geweest. Als mijn collega’s geen tijd haten, kwamen ze vaak bij mij terecht. Zie hiervoor feedback stagiaires Boch.
Tijdens mijn ambulante stage heb ik denk ik een voorbeeldfunctie gespeeld in de zin van aanpakken, zelfvertrouwen uitstralen en laten zien wat je kan en weet. Pro-actieve houding dus.
Ik heb deze competentie behaald. Ik denk dat ik onbewust meer een voorbeeld ben. Niet aleeen voor leerlingen/stagiaires en co-assistenten maar ook voor gewone colegas.
Competentieniveau 3F4
BEWIJS:
Nieuwe samenwerking.docx (13743)
----------
Eigen grenzen bewaken.docx (13,2 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)