Ontwikkelingsdeel
Ik heb voordat ik aan deze opleiding begon, heb ik 14 jaar een vaste baan gehad bij de gemeente Amsterdam. Als taxateur werkte ik zelfstandig, maar wel in teamverband. Ik was verantwoordelijk voor mijn eigen taxaties en werd eens in de zo veel tijd gecontroleerd.
In dit beroep was het erg belangrijk om bij twijfel over echtheid of andere vragen mijn collega’s aan te spreken. Het was vaak sprake van veel geld.
Ik heb geleerd om op deze manier samen te werken, dus zeer zelfstandig en initiatief nemend, maar ook zeker advies/raad vragen waar nodig.
In de zorg is de samenwerking anders. Ik was niet bekend met het samen coördineren van iets, in dit geval de zorg rondom een cliënt.
Ik heb hier voor het eerst kennis mee gemaakt als pb-er van een cliënt in de eerste stageperiode. Omdat ik mijzelf erg graag wilde bewijzen en laten zien wat ik kon, wilde ik graag alles doen. Met een collega op de achtergrond.
In het begin was het takenpakket mij nog niet geheel bekend, dus was ik meer afhankelijk van de aansturing van mijn collega’s. Met het uitvoeren van de taken had ik geen enkel probleem. Doordat ik gedurende mijn stages meer patiënten ging begeleiden werd ik steeds zelfstandiger in het uitvoeren van taken rondom de zorg, waardoor er in mijn ogen een betere samenwerking ontstond.
Ik kreeg bij mijn tussenevaluatie, de tip van een van mijn collega’s, meer te communiceren. Met name over de taken die ik had gedaan, zodat er geen overlappingen in de zorg kwamen en het aangeven als ik een schoolweek had, zodat mijn collega’s wisten wat zij moesten overnemen bij mijn afwezigheid.
Deze tip heb ik ten harte genomen en heb ik als verbeterpunt in gezet.. Ik merkte dat deze competentie tijdens mijn tweede stage al veel natuurlijker verliep. Ik had al ervaring met de gehele coördinatie van opname tot ontslag en alles wat daaromheen geregeld moest worden, maar in op een open afdeling is de samenwerking van pb-ers anders ingevuld. Er zijn met name minder handelingen rondom de cliënt. Ik heb voornamelijk het initiatief genomen en mij laten beoordelen door mijn collega’s.
Als ik iets rondom een cliënt moest regelen, mailde ik automatisch de betrokken behandelaren en de (mede) pb-er(s), zodat deze goed op de hoogte waren. De samenwerking op deze afdeling was ook niet alleen met de medepb-er, maar ook veel meer met andere collega’s.
Tijdens mijn ambulante stage heb ik een nog nauwere samenwerking met mijn collega’s. Dit uit zich in meerdere dingen. Ten eerste ben ik regelmatig op school, hebben veel van mijn collega’s parttime dagen, waardoor wij ook veel taken van elkaar overnemen of spreek ik via de bureaudienst cliënten van andere, die ik dan op de hoogte moet stellen.
Ik heb ook een nauwe samenwerking met de coassistent, aangezien wij veel cliënten samen delen en hebben opgepakt vanaf de aanmelding. Het is van belang dat er binnen de eerste 6 weken heel wat taken worden gedaan. Door constant te communiceren, via persoonlijk contact of via de mail, hebben wij een soepele en zeer prettige samenwerking opgebouwd. Het verdelen van de taken en het afspreken van contactmomenten gaat bijna automatisch.
Ik heb geleerd veel meer en effectiever te communiceren en samenwerken.