Competentie 3a: De verpleegkundige werkt effectief samen met alle betrokkenen
Algemeen bewijs:
-Cijfers jaar 3.docx (13,6 kB): Casemanagement 3.1, Klinisch redeneren 3.1, Medische kennis
-Cijfers jaar 4.docx (14,3 kB) C.M. 4.1, Cova MI, crisiszorg, ethiek, farmacologie, werkbegeleiding
 

Indicatoren: De verpleegkundige

1-Werkt samen met de patiënt in alle fases van het verpleegkundige proces:

Tijdens mijn eerste stage werd  er van te voren besloten wie er pb-er zou worden bij een nieuwe opname. Het kwam vaak voor dat ik bij mijn pb-schappen ook aanwezig was bij het opnamegesprek. Het bijzondere van een opnamegesprek is en daar aansluitend aan een rondleiding etc is dat er al een band ontstaat. Ik ben de eerste die bij de patiënt is tijdens de opname. Voor de patiënt geeft dit ook vaak een houvast. Als pb-er ben je verantwoordelijk voor de coördinatie en de continuïteit van zijn/haar zorg. Bij de dagindeling begeleid ieder zijn eigen pb-schappen. Dit betekent dat ik intensief betrokken was met de zorg van de patient. Alle afspraken die ik regelde met artsen etc., plande ik in als ik aan het werk ben. Op deze manier maakte ik alle stappen en alle fases van het verpleegkundige proces van heel dichtbij mee. Het is duidelijk dat bij deze opnames het begin van de zorg veel intensiever is dan aan het eind. Dit betekende voor mij dat ik veel overnam in de eerste fases, maar langzamerhand de automie terug kon geven. Dit allemaal in samenwerking en in overleg met de patiënt.

Op mijn 2de stage is de indeling anders en werk ik niet elke dag met mijn pb-cliënten. Dit betekent echter niet dat ik niet nauw betrokken ben met het verpleegkundige proces. Ik ben nog steeds het aanspreekpunt voor het multidisciplinaire team wat betreft afspraken en andere zaken. Ik ben ook aanwezig bij gesprekken of bij andere afspraken. Het grote verschil is dat er vanaf het begin van opname op een open afdeling, er al meer samenwerking is dan een acute opname. Mijn cliënten werken in deze fases aan hun herstel en aan het terugkeren naar de maatschappij. Ik ben hierbij een steunende en stimulerende factor.

Tijdens mijn laatste stage ga ik ook weer persoonlijk een cliënt begeleiden. Al vanaf het begin heb ik met mijn werkbegeleidster besproken hoe we dit gaan aanpakken. Omdat de meeste cliënten al zo lang bij dezelfde svp-er zitten, willen ze vaak geen ander.

Mijn eigen caseload, wat zal bestaan uit 10 tot 15 cliënten, zal een mengeling zijn van cliënten die ik gedeeltelijk overneem van collega’s en van nieuwe aanmeldingen.

Ik zal deze cliënten begeleiden tot ik mijn stage afrond, aangezien de meeste voor een lange tijd bij een FACT-team blijven. Door de nieuwe regels moeten er een hoop clietne doorgestuurd worden naar de Basis-GGZ. In mijn cas load zitten en ook 2 of 3. Mijn doel is hen nog over te dragen voordat ik weg ga, zodat ik hier ook ervaring mee krijg.

In het FACT vind ik dat er echt sprake is van een samenwerking met de cliënten. Omdat er meer herstelgericht gewerkt wordt, gaat de zorg ook meer vanuit de wens en het kunnen van de cliënt. Ook hier werk ik samen met cliënten in verschillende fasen. Van intake gesprek tot ontslag. Het verschil met de andere stages is dat ik hier ook alles in deze verschillende fasen regel.

Ik heb deze competentie behaald omdat ik heb geleerd samen te werken met cliënten in alle fasen van herstel en zorg, op verschillende soorten zorgzettingen. Hierbij heb ik geleerd om zo veel mogelijk herstel gericht en vanuit de wensen en doelen van de cliënt te werken, waardoor de autonomie bij de cliënt blijft. Ook heb ik geleerd wanneer het belangrijk is voor mij juist zaken over te nemen.

Competentieniveau 3F4

 

BEWIJS:

Uitschrijving.docx (12,9 kB)

-------

Brief aanmelding huisarst.jpg (328,4 kB)
Brief intakegesprek.jpg (451,2 kB)
Checklist dossier.docx (392,7 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)

Bureaudienst.docx (14,3 kB)
 

 

2-Zoekt afstemming van de zorg met de patiënt en andere zorgverleners:

Als pb-er ben ik dagelijks in contact met de cliënten. De ene dag is er meer tijd of meer behoefte om te praten dan de andere dag. Voor de cliënten is het duidelijk dat als er zaken zijn die spelen als verlofuitbreiding, medicatieverlaging/stop of een familiegesprek plannen, dat zij dit met mij moeten bespreken. Omdat er de andere disciplines niet op de afdelingen lopen ben ik vaak het tussencontact. Dit is ook visa versa.

In een FACT-team werken, vergt en andere benadering/bejegening. Het lijkt eigenlijk meer op een samenwerking. Het is van belang dat de cliënt baat heeft van mijn “bemoeizorg’’, daarom is het goed om dit samen te bespreken. Alles gaat in samenspraak met de cliënt, waarbij hij aangeeft steun of begeleiding bij te willen ontvangen.

Omdat de cliënten vaak thuis verblijven heb ik nu te maken met een ander soort van dienstverlening. Denk hierbij aan de eigen huisarts, woningbouwcorporatie, advocaten, DWI etc. 

In het begin van mijn FACT-stage deed ik nog veel in overleg. Nu weet ik wie ik moet benaderen en koppel ik terug dat ik contact heb gehad. Niet alleen met mijn collega's of mede pb-ers, maar ook met de omgeving van de cliënt. Ik ben veel assertiever geworden en denk niet eerst na, maar handel. Ik ben hier veel zelfstandiger in geworden.  

Ik heb deze competentie behaald omdat ik inmiddels erg veel ervaring heb opgedaan met het afstemmen van zorg met andere zorgverleners. Dit in verschillende zorgzettingen maar ook in verschillende fasen van herstel.

Competentieniveau 3F4

BEWIJS:
 
 

Actie op oa..docx (12,7 kB)1ste Verlofuren.docx (12,8 kB)
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Feedback bhplan.docx (13 kB)
Feedback werkbegeleider pb-er dhr. A.docx (10,3 kB)
Feedbackformulier werkbegeleiderjoop educatie.docx (14,2 kB)
ketenzorg opname kliniek.docx (16,6 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
Plasschema.docx (12,9 kB)
Sporten dhr.J.docx (17,5 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
Weekprogramma.doc (27,5 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)

Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
Gesprek zorgafstemming.doc (35 kB)


3-Fungeert als contactpersoon tussen relevante disciplines en/of instellingen:

Tijdens mijn eerste stage ben ik meerdere malen ovd(oudste van dienst) geweest. Dit betekende dat ik verantwoordelijk was voor de coördinatie en de continuïteit van de zorg op de afdeling en tevens het aanspreekpunt was voor collega’s en de rest van het multidisciplinaire team. Mijn taak was o.a. een dagindeling maken van de patiënten, de pauzes en gemaakte afspraken indelen en eventuele opnames, gepland of niet door bespreken met de artsen en psychiaters. Als ovd had ik een speciale telefoon waar alles van buiten binnen kwam en ook het nummer waar de rest van het multidisciplinaire team op belden.  

Tijdens mijn 2de stage heb ik weer ander contact  met relevante disciplines en/of instellingen. Omdat de cliënten in een rehabilitatiefase zitten, heb ik contact met o.a. het FACT-team, wijkpolitie, zorgverzekeraars en plaatsingstraject.

Omdat de cliënten vaak thuis verblijven heb ik nu te maken met een ander soort van dienst- en/of zorgverlening. Denk hierbij aan de eigen huisarts, woningbouwcorporatie, DWI, woonbegeleiding, thuiszorg etc.

Omdat ik ambulant begeleider ben, zal ik daarom ook fungeren als contactpersoon. Ik merk dat het contact maken en houden met deze instellingen mij goed afgaat. Voor een cliënt in mijn caseload ben ik contactpersoon tussen hem en de woningbouw. Ik regel alles in het bijzijn van de cliënt. Ik heb met regelmaat schriftelijk en telefonisch contact met de woningbouw, het steunpunt wonen en zijn advocate, omdat het een lastige casus is, waarbij alle betrokkenen een andere visie hebben. Zie bewijs advocatencontact, woningbouw

Ik heb deze competentie gehaald omdat ik voornamelijk door mijn pb-schappen in het FACT enorm heb uitgebreid met allerlei taken, die aangeven dat ik als contactpersoon fungeer tussen mijn cliënt en anders betrokkenen.

Competentieniveau 3F4

BEWIJS:

Advocatecontact.docx (13896)

-----------

1ste Verlofuren.docx (12,8 kB)
aanmelden client.docx (786,4 kB)
Brief aanmelding huisarst.jpg (328,4 kB)
Brief intakegesprek.jpg (451,2 kB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Correspondentie woonbegeleiding.docx (13,4 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
ketenzorg opname kliniek.docx (16,6 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Plannen sig jr 2.docx (12,6 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)

Waanstoornis.docx (13,3 kB)

4-Maakt gebruik van de deskundigheid en specifieke rol van collega’s en andere disciplines:

Ik heb tijdens mijn 1ste stage veel gebruik gemaakt van het multidisciplinaire team. Ouderen zijn erg kwetsbaar, waarbij  gezondheidsklachten erg snel konden verergeren. Bij enige twijfel  raadpleegde ik al snel een collega of een behandelend arts. Dit was op deze afdeling erg makkelik, omdat er elke ochtend een artsenoverleg was, waarbij ik mijn patiënten van die dag kon bespreken en vragen of onzekerheden direct kon bespreken.

Voorbeelden: observatie van beginnende decubitiswond of oedeem, obstipatie, instabiliteit door teveel medicatie of sterk riekende urine etc.

Tijdens mijn 2de stage maak ik ander gebruik van mijn collega’s. Het gaat hier meer over zaken die geregeld moeten worden of over het bejegenen van bepaalde cliënten. Er is een aantal cliënten die buiten hun schizofrenie ook autistisch zijn of last hebben van dissociaties.  Ik heb hier nog niet veel ervaring mee,  waardoor ik goed advies aan mijn collega’s kan krijgen, zodat ik de juiste zorg verleen.

Ik leer tijdens mijn stages meer te vragen en meer gebruik te maken van collega’s. Ik het begin had ik hier moeite mee. Ik had het gevoel dat dit zou laten zien dat ik het niet kon of dat ik mijn collega extra werk zou bezorgen. Van dat idee ben ik af en ik weet dat ik als leerling, maar ook als collega, een andere collega nodig heb om nog beter te functioneren. Ik heb deze competentie nog niet behaald, omdat ik nog niet alle facetten van de GGZ heb gezien, maar ik zal tijdens mijn laatste stage deze competentie verbeteren.

Ambulant werken is voor mij nieuw en vraagt van mij een andere instelling en bejegeningnaar de cliënt toe.  Voor mij zou dat i het begin aftasten zijn, ook omdat ik de cliënten nog niet ken.Ondanks dat ik al veel ervaring heb, zal ik mijn collegas geregeld vragen stellen of om tips vragen hoe ik iets moet aanpakken.

Met name het aanmelden van clienten bij bijvoorbeeld jellinek of een opnameafdeling is nieuw, maar heb daar inmiddels een beetje inzicht in gekregen. Door steeds initiatief te nemen voor deze zaken en ze te bespreken leer ik erg veel, wat mij steeds meer verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen geeft.

Gebruik maken van de deskundigheid van collega's is in het FACT heel gebruikelijk. Omdat er elke ochtend overleg is en omdat iedereen op de zelfde verdieping zit, is even kort en snel overleggen heel makkelijk en laagdrempelig. Nu ik meer ervaring heb merk ik dat ik makkelijker en sneller een andere discipline aanspreek voor kennis, advies of om iets te bespreken. Zie hiervoor het bewijs  bespreking dagbehandeling, Opname mw V

Ik heb deze competentie behaald omdat ik veel meer gebruik ben gaan maken van andere disciplines, waarbij ik wel eerst mijn eigen visie of idee neerleg, waar zij dan op kunnen reageren.

Competentieniveau 3F4

BEWIJS:

Bespreking dagbehandeling.docx (13,7 kB)
Opname mw V.docx (13,7 kB)

-------
 

 Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Feedback pb Boch.docx (14 kB)
Fysio bewaken kennis.docx (12,5 kB)
Gewichtscontrole Dhr A..docx (16,5 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
Melding MIP.docx (11,6 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)

Casuïstiek inbreng.docx (15,9 kB)
Dhr O.docx (15,1 kB)
Gesprek zorgafstemming.doc (35 kB)


5-Gaat op gepaste wijze om met feedback, waardering en kritiek. Geeft hierin haar eigen mening en komt op voor haar eigen positie:

Tijdens mijn 1ste stage kreeg ik al als feedback dat ik meer mijn leerlingrol moet bewaken. Ik heb hier uitgebreid met mijn werkbegeleiders over gesproken. Voor mij is het lastig omdat ik 13 jaar zelfstandig heb gewerkt en weet en zie waar het werk ligt en dit ook aanpak. Ik weet van mezelf dat ik af en toe moeite heb om werk te delegeren, waardoor ik te veel doe als leerling en overkom als vaste werknemer. Het feedback wat ik krijg neem ik mee en verwerk ik. Ik ben hier in gegroeid tijdens de eerste periode.

Tijdens mijn 2de stage heb ik ook besproken met mijn werkbegeleiders. Dit zal altijd een feedbackpunt blijven. Aan dit deel van de competentie moet ik bewust blijven werken de komende stages.

Ik kan kritiek en feedback ontvangen, ook al vind ik het niet leuk om reactiviteit te horen. Dit geeft mij echter wel n realisatie van mijn handelen, waar ik altijd wel wat mee kan. Ik ben niet bang om mijn mening op een gepaste wijze te laten horen en ik sta in voor mijzelf. Dit deel van de competentie heb ik behaald en zal blijken uit de evaluaties van mijn collega’s.

In het FACT hoor ik ook van collegas dat ik te hard werk. Nu ik mijn eigen agenda bepaal, leer ik ook deze zo te verdelen dat de afspraken verspreid zijn over de week. 

In het begin was dat nog lastig, maar ik merk gedurende mijn stage, daar steeds meer handigheid en inzicht in te krijgen. Maar toch blijven zij zeggen dat ik teveel doe en vinden zij dat ik in ''bescherming''genomen moet worden. Ik heb duidelijk aangegevn dat ik niet te hard werk en heel goed aangeef of het te veel wordt/is en dat dit het aard van het beestej is.

Ik vind het vervelend dat zij dit steeds benoemen, wat voor mij betekent dat zij mij niet geloven in mijn eigen kunnen of grenzen aangeven.

Competentieniveau 3F4

BEWIJS:

Feedback bhplan.docx (13 kB)

verslag feedback bhpln.doc (35 kB)

Dhr O.docx (15,1 kB)

 

 

Contact

portfolio Maartje Wijngaarden maartjewijngaarden@hotmail.com