Competentie 1a:De verpleegkundige verleent zorg in complexe zorgsituatie van opname tot ontslag.
-Cijfers jaar 2.docx (15,5 kB) : Client en familieperspectief, Psychiatrische verpleegkunde, Ontwikkelingspsychologie Cova 2, Vtv
-Cijfers jaar 3.docx (13,6 kB): Casemanagement 3.1, Ethiek 3.1, Klinisch redeneren 3.1, Medische kennis, Verslavingskunde
-Cijfers jaar 4.docx (14,3 kB) Cijfer C.M. 4.1, Cova MI, crisiszorg, farmacologie, ebp,
Indicatoren: De verpleegkundige
1- Observeert en signaleert problemen bij de patiënt:
Tijdens mijn eerste stageperiode werkte ik op een acute opname afdeling voor ouderen. De ouderen komen in hun crisissituatie binnen en gaan na gemiddeld 3 a 4 maanden (redelijk)goed naar huis of naar een vervolgafdeling. Het verloop van remissie gaat dus vrij vlot, waardoor goede en adequate observatie nodig is. Niet alleen om de positieve vooruitgang op te merken, maar ouderen zijn erg kwetsbaar, waardoor complicaties makkelijker op de loer liggen. Na enige tijd wist ik waar ik zo al ik op moest letten en herkende ik vrij snel de kleinste veranderingen bij de patiënten, waardoor ik adequaat kon handelen.
Ik werk nu op een langdurige open afdeling. Hier is het observeren uiteraard ook van groot belang, maar het verloop van een verandering is vaak iets sluipender. Omdat de cliënten op deze afdeling overdag veel activiteiten hebben en s’avonds veel op hun kamer zitten is het niet altijd even gemakkelijk om veranderingen te observeren en te signaleren. Ik leer dat ik op deze afdeling op een andere manier moet observeren. Ik ga bijvoorbeeld veel met cliënten boodschappen doen en zo probeer ik toch elke keer meer zelfstandigheid te observeren en te stimuleren.
Ik heb een klinische les gegeven over het kwetsbaarsheidsmodel bij schizofrenie. Hierdoor ben ik mij zeer bewust geworden van de stressoren die er bij cliënten tot onrust kunnen leiden. Het observeren komt nu vanuit een theorie die ik in praktijk meemaak. Op deze manier kan ik adequaat handelen afgegeven signalen.
Tijdens mijn externe stage heb ik veel patiënten geholpen bij hun ADL en de dagelijkse somatische controles gedaan. Door mijn ervaring uit de VK en mijn opgedane kennis van medische vakken, merk ik dat nu sneller in staat ben, somatische problemen te signaleren en verbanden te leggen.
Ik beheer deze competentie omdat ik door mijn verschillende stages op verschillende manier heb observeren, problemen heb kunnen signaleren en hier adequaat op kan handelen. Wel kan ik in mijn laatste stage die in een ambulante setting zal plaatsvinden, op een weer andere manier leren observeren en het signaleren van problemen versterken.
Observeren in een ambulante setting gaat ook op andere manier. Hier observeer ik bijvoorbeeld hoe het huis eruit ziet, of dit langzaam viezer wordt, of cliënten wel of hun afspraken naar de locatie komen of verrast zijn mij te zien bij een huisbezoek.
Wat ik lastig vind is het signaleren van een eventuele decompensatie of toenemende psychotische klachten, bij clienten die altijd nog psychotische uitspraken hebben.Op het moment ken ik de cliënten nog niet goed genoeg om een vergelijking te maken. In dit soort gevallen vraag ik mijn betrokken collega of dit gebruikelijk gedrag is voor deze cliënt, zodat ik weet dat dit gedrag passend is en ik daargeen actie voor hoef te ondernemen.
Tevens merk ik dat het leren kennen van cliënten door de jaren makkelijker en soepeler wordt. Ook ben ik nu zo verzekerd dat ik ook op de man af durf te vragen of het juist is wat ik signaleer. Gewoon het benoemen van het gesignaleerde probleem.
Ik heb deze competentie behaald, niet alleen omdat ik in verschillende facetten van ziekten heb leren observeren, lichamelijk en geestelijk. Maar ook vanuit verschillende settingen, zowel een klinische setting als in iemands eigen omgeving. Tevens heb geleerd op tijd aan de bel te trekken en bij wie.
Competentieniveau 3F4
Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
CANSAS.docx (2 MB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Gewichtscontrole Dhr A..docx (16,5 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
Pictogram.doc (43 kB)
Plasschema.docx (12,9 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)
Bureaudienst.docx (14,3 kB)
Storing in relaties.docx (12,2 kB)
Waanstoornis.docx (13,3 kB)
2- Verzorgt en begeleidt de patiënt:
In de Valeriuskliniek werden alle patiënten verdeelt onder de verpleegkundigen. Er waren ongeveer 23 patiënten, die over dag over 4 en in de avond over 3 collega’s werden verdeeld. Ik was verantwoordelijk voor deze patiënten tijdens deze dienst . Mijn verantwoording was o.a. dat de patiënten hun medicatie kregen, de dagelijkse ADL-zorg kregen en dat ik aan het eind van de dienst een rapportage had geschreven. Ik ben al redelijk snel pb-schappen aan gaan nemen, omdat ik het interessant vond om meer verantwoording te nemen en om een patiënt echt op de voet te volgen. Eerst een paar keer met mijn werkbegeleider, waarbij ik schaduwmentor was, totdat ik vond dat ik klaar was voor om alle verantwoordelijkheid op mij te nemen. Deze mevrouw heb ik vanaf het opnamegesprek tot aan het met ontslag begeleid. Ik vond het bijzonder te ervaren dat de patiënten mij ook echt vertrouwde en hun zorg aan mij over lieten.
Bij ouderen is er veel sprake van zorg. De complexiteit van de zorg varieerde enorm. Het vak Verpleegtchinische vaardigheden, wat ik met een voldoende heb afgesloten in het 1ste en 2de jaar, heeft mij erg geholpen. De zorg kon variëren van iemand in uit bed halen, maar ook het geven van sondevoeding en het verzorgen/verbinden van decubituswonden.
Op de Bocheltstraat sta ik tijdens een dienst op een bepaalde afdeling, dit is afgezien van mijn pb cliënten. Per afdeling verblijven er maximaal 10 cliënten. Het komt dus voor dat je een aantal dagen achter elkaar niet op de afdeling werkt waar je pb client verblijft. Het is dus mijn eigen initiatief als ik na een aantal dagen even een praatje aanga, om even op de hoogte te zijn.
De zorg op deze afdeling is anders. Het gaat hier niet om verpleegtechnische vaardigheden, maar meer om het bieden van een luisterend oor, een wandeling aanbieden of er gewoon voor iemand zijn.
Ook op deze afdeling ben ik bijna direct begonnen met het persoonlijk begeleiden van cliënten. Op het moment heb ik 3 pb-schappen, waarvan ik bij een de hoofdverantwoordelijke ben.
Ik heb deze competentie behaald op mijn vorige stage, maar in de chronische zorg komen er andere zaken bij kijken. Het gaat bijvoorbeeld meer om het hulp bieden bij het bevorderen van het welbevinden of het handhaven van de cliënt, het aanleren van vaardigheden en het leren omgaan met de ziekte, zodat de cliënten weer zoveel mogelijk zelfstandig kunnen gaan functioneren.
De basis van deze indicator zeker behaald, maar ik ga tijdens deze stage mijn kennis en vaardigheden uitbreiden in de chronische zorg. Ook zal ik leren dit nog zelfstandiger aan te pakken.
Tijdens mijn externe stage heb ik veel patiënten geholpen bij hun ADL en de dagelijkse somatische controles gedaan. Omdat ik boventallig was, had ik meer tijd voor de patiënten. Ik werd vaak ingezet voor een op een begeleiding. Er was een meneer met een hersentumor, die daardoor niet wist wat hij deed. Geregeld kwam hij uit bed, naakt, en liep naar de gang om te plassen. Omdat dit beangstigend was voor dhr. zelf, maar ook voor ander patiënten, heb ik meerdere dagen de gehele zorg van deze meneer op mij genomen.
In mijn ambulante stage bouw ik op dit moment langzamerhand mijn eigen caseload op. Mijn cliënten begeleid en verzorg ik waar zij de steun, hulp of begeleiding bij willen hebben.
Dit is, in tegenstelling met mijn vorige stages, niet met de ADL, maar meer met maatschappelijke dingen. Er komen veel verschillende facetten kijken bij mijn taken en zij zijn erg verierend. Dat kan zijn van afspraken maken in het ziekenhuis en mee gaan, tot het aan bellen met advocaten en huisartsen.
Op dit moment is er een cliënt aangemeld, die ik vanaf het begin ga begeleiden. Er is nog geen persoonlijk dossier opgemaakt, dus ik neem de zorg omtrent deze cliënt echt vanaf het begin op mij.
Voor mij is het onbekend welke facetten er allemaal kunnen optreden. Ook al heb ik hier nu geen ervaring mee, ik denk dat ik met mijn gezonde verstand en ervaring een heel eind kom.
Halverwege zijn stage heb ik mijn eigen case load opgebouwd, ook met clienten die ik vanaf het begin begeleid. Het grote verschil met het FACT en een kliniek is dat ik als ambulant verpleegkundige zelf verantwoordelijk ben voor het op orde maken en houden van het dossier.
Het FACT heeft mij geleerd naast en met een cliënt te werken in zijn/haar leefomgeving. Ik heb gemerkt dat ik vaak de stem was voor een cliënt. Waarbij het belangrijk was dat ik wist wat de cliënt wilde. Het is geen zorgen meer in het FACT, het is begeleiden en ondersteunen, waarbij de wens van de cliënt geldt.
Ik heb geleerd snel en effectief te denken en te handelen en met name vooruit te denken en te handelen, en daarbij de communicatie met de cliënt open te houden, om te blijven verifiëren bij de cliënt hoe hij/zij erin staat en wat hun wensen en behoeften zijn. Ik ben veel meer in contact gekomen met de omgeving van de cliënt en ben hierin meer zelfverzekerd en assertiever in geworden. Ik denk niet meer 3 x na om de telefoon te pakken, ik pak hem nu!
Ik heb deze competentie behaald omdat ik grote stappen heb gemaakt, wat betreft gepast en effectief verzorgen en begeleiden van cliënten in alle fase van herstel. Waarbij ik geleerd heb op de juiste manier te ondersteunen waardoor de autonomie bij de cliënt blijft.
Competeniteniveua 3F4
Bewijs:
1ste Verlofuren.docx (12,8 kB)
Contact dietiste,huisarts.docx (13,2 kB)
Ziekenhuis begeleiding.docx (13,9 kB)
3-Zet kennis en inzicht in ten behoeve van de zorg en neemt de eindverantwoordelijkheid voor alle fases van het verpleegkundig proces:
In de Valeriuskliniek ben ik meerdere malen persoonlijk begeleider geweest. Omdat dit een opname afdeling is, is de omloop van cliënten erg groot. Bij een opname en ontslaggesprek zit altijd een verpleegkundige. Bij het aannemen van een pb-schap ben je dus al snel bij alle gesprekken aanwezig, ook omdat daarop de planning wordt gemaakt. Met de kennis die ik heb opgedaan door het nauw samen te werken met de patiënt, kon ik mijn kennis en inzicht in de behandeling door voeren. Elke 2 weken weren de patiënten in het multidisciplinaire team behandeld en moest de pb-er een korte samenvatting schrijven over de afgelopen 2 weken. Bij dit soort besprekingen kon ik ook bijvoorbeeld ook aangeven of ik vond dat er verlof aangevraagd of uitgebreid moest worden voor mijn patiënt.
Op de langdurige afdeling is de omloop iets minder snel en heb ik dus niet bij de opnamegesprekken van mijn pb-schappen kunnen zijn. De fases van het verpleegkundig proces verlopen een stuk langzamer en hoeft er vaak wat minder snel gehandeld te worden. Op dit moment zit de populatie er al erg lang en hoef ik niet de begin fases te regelen als het bijvoorbeeld het leeghalen van een verwaarloosd huis of het regelen van maatschappelijk werk.
De basis van deze indicator heb ik zeker behaald, maar ik ga tijdens deze stage mijn kennis en vaardigheden uitbreiden in de chronische zorg. Ook zal ik leren dit nog zelfstandiger aan te pakken.
Nu in mijn ambulante stage, wordt er een nieuwe cliënt aangemeld, bij het team. In overleg met een collega, ga ik hem vanaf het begin ga begeleiden. Er is nog geen persoonlijk dossier opgemaakt, dus ik neem de zorg omtrent deze cliënt echt vanaf het begin op mij.
Wij hebben afgesproken dat ik het voortouw neem en dat hij op de achtergrond staat. Ik neem dus de (eind)verantwoordelijkheid van zorg op mij. Ik heb op dit moment al een afspraak met dhr. gemaakt om hem uit te nodigen voor een ontmoetingsgesprek.
Een half jaar verder en ik merk dat ik erg geroeid ben in het inzicht hebben in de zorg en welke taken ik, als ambulant verpleegkundige, allemaal heb. Omdat ik ook behandelaar ben, neem ik zelf ook veel meer verantwoordelijkheid.
Ook in het aanbevelen van behandelingen of therapieën heb ik grote stappen gemaakt. Ik heb meer inzicht gekregen in wat er eventueel geschikt is of kan zijn voor mijn cliënten. Het opgeven voor CGT, slaaptherapie of het betrekken van een andere discipline voor de cliënt. Zie hiervoor onderstaande bewijzen Slaaptraining, contactpersoon, mw M
Ik heb deze competentie behaald door het werken op verschillende soorten afdelingen, cliënten begeleid in verschillende fasen van herstel en heb zelf laten zien dat ik initiatief en verantwoordelijkheid neem voor de zorg, maar ook duidelijk de autonomie bij de cliënten laat.
Competentieniveau 3F4
Bewijs:
Mw M.docx (12,2 kB)
Slaaptraining.docx (12,9 kB)
---------------------
Aanspreken, verbeteren.docx (14,3 kB)
Feedback pb Boch.docx (14 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Feedback werkbegeleider pb-er dhr. A.docx (10,3 kB)
Info geven, klachten.docx (12,9 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
ketenzorg opname kliniek.docx (16,6 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Medicatie mee.docx (13,4 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
verslag feedback bhpln.doc (35 kB)
4-Stelt te allen tijde de patiënt centraal; speelt effectief in op de beleving, behoefte en wensen:
Tijdens een van mijn p.b-schappen in mijn 2de stage, was de wil en de wens van deze cliënt erg groot dat zij, na ontslag, weer naar huis wilde. Mw. wilde pertinent niet naar een begeleid wonen en stond erop weer naar huis te gaan, ondanks dat er in de thuissituatie ver van ideaal was. Samen met haar behandelaren hebben wij in een kernteam haar sterke wens en behoefte besproken, waardoor wij tot de conclusie kwamen dat het enkel een negatief effect zou hebben op de psychische gezondheid van mevrouw, als we haar tegen haar zin in naar een andere vervolgplek zouden brengen. Ondanks het aanwezige kans op decompensatie als mevrouw weer thuis gaat wonen.
Om dit in zou goed mogelijke banen te leiden heb ik een verlofschema met mevrouw opgesteld, zodat er langzaam en stapsgewijs naar het ontslag toegewerkt kon worden.
Op de chronische afdeling tijdens mijn 2de stage werk ik veel met schizofrene cliënten, die met regelmaat last hebben van de positieve symptomen waar hun ziekte mee gepaard gaat. Ik had nog niet veel ervaring met schizofrenie en moest deze ziekte leren kennen, begrijpen en beleven.
Tijdens een klinische les aan de cliënten kwam ik er pas achter wat de precieze effecten zijn van het hebben van schizofrenie, met name op het cognitief functioneren. Deze opgedane kennis heb ik weer gebruikt voor een klinische les voor het team. Nu ik weet waar de stressoren liggen van de ziekte kan ik hier effectief op in springen en zo de behoefte van de cliënten het best naar voren laten komen. Op deze manier speelt de cliënt een centrale rol in de zorg.
Ik beheers deze competentie omdat ik door mijn pb-schappen heb geleerd de cliënt centraal te stellen en in te spelen op diens wensen en behoeften.
Tijdens mijn externe stage op de oncologie afdeling, heb ik pas ervaren hoe er gewerkt wordt als de patiënt te allen tijde centraal staat. En hoe de verpleging effectief inspeelt op de beleving, behoefte en wensen. Dit hele team was zo gedreven om alles te doen om enig leed van de patiënt te verzachten. Ik heb deze houding, vanaf dag 1 ook aangenomen. Het was een hele mooie ervaring.
In mijn ambulante stage hebben alle teamleden 2 keer per week bureaudienst. Dit houdt in dat er cliënten kunnen bellen, die hun (crisis)verhaal kwijt willen. Er wordt naar hen geluisterd en telefonisch steun geboden waar nodig. Dit zijn vaak dezelfde cliënten, met dezelfde verhalen. Het is dus de kunst om toch elke keer empatisch en steunend te zijn, maar ook de cliënt in de duur van gesprek te begrenzen.
Ik al een paar van mijn eigen cliënten aan de telefoon gehad. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om hen te laten praten en niet gelijk met oplossing te komen. Vaak is dit namelijk helemaal niet de essentie van hun verhaal. Door cliënten beter te leren kenen, kan ik inschatten of er op dat moment sprake is van een crisis of niet.
Een van mijn cliënten belde met paniek, die ik nog niet zozeer had meegemaakt. Mijn vraag aan haar was of het haar zou helpen/geruststellen als ik even langs zou komen. Zij wilde dat graag. Dit was voor mij een reden om direct op de fiets te springen, omdat mw. vaak haar deur gesloten houdt voor de behandelaren.
Nu ik een half jaar verder ben heb ik de clienten veel beter leren kennen. Dit helpt mij in het centraal stellen van de clienten. Ik weet en begrijp nu meer wat zij willen of wat de samenhang is van hun stoornis met het gedrag. Dit maakt het makkelijker om hun te begeleiden. Ik voel mij hierin veel zelfverzekerder, dan in het begin.
In het fact werk ik ook vanuit de hulpvraag en/of doel vanuit de client, waarbij deze automatisch centraal staat.
Ik heb nog meer geleerd herstelgericht te ondersteunen/begeleiden. Een beter inzicht gekregen wanneer ik wel kan overnemen en hoe ik op een gepaste wijze toch de verantwoording bij de cliënt laat of hen toch kan motiveren tot iets wat zij eigenlijk niet willen doen. Met name de motiverende gespreksvoering op school en een training op het werk hebben mij beter doen communiceren en motiveren. Zie hiervoor onderstaand bewijs certificaat M.I
Ik heb deze competentie behaald omdat ik door de jaren heen heb geleerd de patiënt centraal te laten staan in alle fasen van het herstel.
Bewijs:
Cijfers jaar 4.docx (14,3 kB)
SCP2224i15060308350.pdf (577,7 kB)
__________
1ste Verlofuren.docx (12,8 kB)
Actie op beleving.docx (13,7 kB)
Actie op oa..docx (12,7 kB)
CANSAS.docx (2 MB)
Dagprogramma Mw S.doc (40,5 kB)
Ect behandeling.docx (12,9 kB)
Feedback stagiaires Boch.docx (16,1 kB)
Ketenzorg Fact.docx (13,1 kB)
Ketenzorg.docx (14,1 kB)
Mail clienten.docx (13,5 kB)
Pictogram.doc (43 kB)
Plasschema.docx (12,9 kB)
Sporten dhr.J.docx (17,5 kB)
Verlofopbouw.docx (13,6 kB)
Weekprogramma.doc (27,5 kB)
Bureaudienst.docx (14,3 kB)
Mw H.docx (14 kB)
Waanstoornis.docx (13,3 kB)